Poprawia się jakość benzyny sprzedawanej w Polsce, ale za to pogarsza oleju napędowego - takie wyniki przynosi raport z kontroli Inspekcji Handlowej przeprowadzonej na zelcenie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

W porównaniu z pierwszą połową 2007 roku poprawiła się jakość sprzedawanej benzyny.

Inspektorzy stwierdzili nieprawidłowości w ponad 5-ciu procentach zbadanych przypadków, czyli mniej o 1 procent niż rok temu.

W większości przypadków - 89,5 proc. - wymagań nie spełniał tylko jeden parametr badanego paliwa. Najczęściej była to temperatura zapłonu - zbyt wysoka powoduje spadek wydajności pracy silnika i wzrost emisji substancji chemicznych do środowiska, za niska stwarza niebezpieczeństwo wybuchu. W poprzednich latach dominowała nieprawidłowa zawartość siarki - w tym roku jej przekroczenia zarejestrowano tylko w pięciu przypadkach.

Zbyt duża ilość tego pierwiastka w paliwie powoduje zmniejszenie sprawności i trwałości katalitycznych układów oczyszczania spalin. Z jednej strony zwiększa emisję toksycznych składników do środowiska, z drugiej naraża właściciela na większe koszty związane z serwisowaniem. Może to być także przyczyną korozji silnika.

Znacznie pogorszyła się natomiast jakość oleju napędowego

Badając to paliwo zakwestionowano około 7 procent próbek, czyli 6 procent więcej niż rok temu.

Najwięcej uchybień stwierdzono na stacjach w województwie świętokrzyskim oraz mazowieckim, najlepiej w opolskim, gdzie wszystkie przebadane próbki benzyny i oleju napędowego spełniały wymagane normy.

W ramach kontroli zbadano również jakość autogazu

Nieprawidłowości stwierdzono w ponad 4 i pół przypadków.

Podległa Prezesowi UOKiK Inspekcja Handlowa przeprowadza kontrole jakości paliw od 2004 roku. Od stycznia 2007 roku system analiz został znacznie rozszerzony.

Oprócz kontrolowanych do tej pory benzyn bezołowiowych i oleju napędowego, obecnie kontroli podlega m.in. jakość gazu płynnego LPG oraz lekkiego oleju opałowego. Ponadto sprawdzany jest cały łańcuch dystrybucyjny od stacji, poprzez hurtownie, magazyny, przedsiębiorców transportujących paliwo aż po wytwórców paliw. Kontrole przeprowadzane są przez inspektorów IH, którzy pobierają po dwie próbki paliw.

Pierwsza z nich, tzw. podstawowa, badana jest bezpośrednio po pobraniu w akredytowanych laboratoriach. Jeśli wykazana zostanie niezgodność z obowiązującymi normami przedsiębiorca może zażądać badania drugiej próbki, tzw. kontrolnej.

Jak co roku Inspekcja Handlowa przeprowadziła także kontrole w punktach, na które napłynęły skargi i informacje od konsumentów oraz organów ścigania, a także tych, na których w latach ubiegłych ujawniono nieprawidłowości.

Pobrano 1070 próbek benzyny i oleju napędowego oraz 198 próbek LPG

W wyniku kontroli w pierwszej połowie 2008 roku przebadano łącznie 970 stacji sprzedających benzynę i olej napędowy oraz 541 gaz LPG. Do prokuratur skierowano 70 zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa. Dotychczas wszczęto dochodzenia w 36 przypadkach. Zgodnie z prawem za obrót paliwem złej jakości grozi kara grzywny w wysokości do 1 mln zł, a nawet kara pozbawienia wolności od 3 miesięcy do 5 lat.

Inspekcja Handlowa wydała także 18 decyzji o wycofaniu z obrotu paliw, których jakość znacznie odbiegała od obowiązujących norm oraz powiadomiła o tym wojewódzkie inspektoraty ochrony środowiska.

Ponadto do Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki przekazano informacje dotyczące 69 stacji paliw, gdzie stwierdzono naruszenie warunków udzielonych koncesji na obrót paliwami ciekłymi oraz przepisów ustawy prawo energetyczne. Wyniki kontroli zostały również przekazane odpowiednim służbom, m.in. policji, urzędom celnym oraz skarbowym.

Lista stacji i hurtowni skontrolowanych w opisywanym okresie dostępna na stronie:

http://www.uokik.gov.pl/pl/informacja_i_edukacja/informacja/komunikaty_prasowe/art482.html