Rusza kanał informacyjny Polsat News. Walkę z TVN24 rozpocznie od większej liczby informacji z regionów, ale także ze świata.
Jutro rano rusza długo przygotowywany kanał informacyjny Polsatu - Polsat News.
Walka o oglądalność i pieniądze nie będzie jednak łatwa, bo spada zainteresowanie widzów programami informacyjnymi. W maju liderowi rynku TVN24, jako jedynemu wśród najbardziej oglądanych kanałów tematycznych, spadła liczba widzów ze 147 tys. (w 2007 roku) do 133 tys. Według AGB Nielsen Media Research w całym 2007 roku średni udział TVN24 w widowni przez całą dobę wyniósł 2,91 proc. W tym roku spadł do 2,56 proc. Powód - gdy w 2007 roku rządził PiS w koalicji z Samoobroną i LPR, w polityce wrzało. Dziś, w porównaniu z tamtymi wydarzeniami, panuje spokój. A to widzów nie interesuje.
- Łatwo nie będzie. Polsat News wchodzi na rynek, na którym bardzo silną pozycję ma TVN24, a swoją, niemałą przecież widownię ma też TVP Info. Poza tym mamy jeszcze kanały informacyjno-biznesowe - przypomina Krzysztof Szumski, dyrektor ds. telewizji w domu mediowym ZenithOptimedia.
Jego zdaniem Polsat News ma jednak ogromny potencjał, który może pozwolić mu szybko zdobyć widzów. Tą wartością jest Cyfrowy Polsat, największa platforma satelitarna w Polsce, posiadająca ponad 2 mln abonentów. Już na starcie zapewni kanałowi ogromny zasięg, zanim wejdzie do innych platform.
- Czekamy aż kanał ruszy, żeby ocenić jego jakość i atrakcyjność dla naszych abonentów - mówi GP szef jednego z operatorów kablowych.
Polsat News zrezygnuje z części tematów politycznych na rzecz społecznych, prezentując więcej tematyki z regionów. Już ma osiem ośrodków regionalnych. Istotnym elementem programu, dzięki współpracy z CNN, będą informacje ze świata. Polsat News otworzy też sześć ośrodków zagranicznych - w Waszyngtonie, Berlinie, Londynie, Moskwie, Brukseli i Paryżu. Kanał, tak jak TVN24, będzie miał też swój helikopter.
TVN24, który wciąż jest liderem oglądalności, nie boi się nowego konkurenta. Adam Pieczyński, szef TVN24, uważa, że pojawienie się kanału informacyjnego Polsatu nic na rynku nie zmieni. W wywiadzie dla Gazety Wyborczej stwierdził, że Polsat przespał moment startu kanału informacyjnego i nazwał go wtórną stacją.
- Teraz mogą szukać szczęścia w jakiejś niszy na rynku informacji - dodał.
Z braku ciekawych wydarzeń politycznych TVN24 zmienia ofertę, wprowadzając m.in. nowe programy - np. Fakty po Faktach czy weekendowe wydania Szkła kontaktowego na żywo.
Zmiany zapowiada też TVP Info.
- Powinny jeszcze zwiększyć zainteresowanie ofertą programową kanału - mówi na razie Aneta Wrona, rzecznik TVP.
TVP Info, posiłkując się danymi TNS OBOP, podkreśla, że jest obecnie najchętniej oglądanym kanałem informacyjnym w kraju. Od stycznia do maja, jak podaje nadawca, udziały TVP Info w grupie wszystkich widzów wyniosły 4,4 proc, podczas gdy TVN24 - 2,9 proc. Tak duża przewaga nad TVN24 to jednak przede wszystkim efekt dużo większego zasięgu niż ten, który posiada TVN24.
ZYGMUNT SOLORZ-ŻAK, właściciel Polsatu, idzie śladem PIOTRA WALTERA, prezesa Grupy TVN, rozwijając kolejne kanały tematyczne. Po Polsat News pojawią się kolejne, m.in. muzyczny i młodzieżowy.
Zygmunt Solorz-Żak, właściciel Polsatu Fot. Wojciech Górski / DGP