Nadawcy radiowi otwierają stacje tematyczne, licząc na bardziej wymagających słuchaczy i reklamodawców. Rynek jednak będzie się musiał skonsolidować.
Mimo że według prognoz spowolnienie w reklamie nie ominie rynku radiowego, rozgłośnie liczą, że reklamodawcy nastawieni bardziej na sprzedaż produktów niż wzmacnianie wizerunku nie zrezygnują z eteru.
- Radio to dobre medium sprzedażowe, ale w tym roku stacjom będzie trudniej. W konsekwencji konsolidacja rynku będzie postępować, bo jest jeszcze trochę stacji lokalnych, które mogą mieć trudności na rynku reklamy. Nadawcy będą z kolei dalej formatować swoją ofertę, żeby adresować ją do coraz bardziej sprecyzowanych grup - mówi Jacek Kapela z CR Media Consulting.
Grupa Eurozet, właściciel Radia Zet, wprowadziła na rynek sieć Chili Zet. Grupa Time, należąca do wydawnictwa Murator, oprócz Eski ma bardziej sprofilowane sieci Eska Rock, Vox FM i Radio WaWa. Agora oprócz Złotych Przebojów ma Roxy FM oraz niszowe Tok FM. Należący do Bauera Broker FM oprócz RMF FM rozwija RMF Clasic i RMF Maxxx. Nawet Polskie Radio rozważa uruchomienie informacyjnego Radia Info.
Na rynku radiowym, choć na mniejszą skalę i wolniej, dzieje się to samo co na rynku telewizyjnym - odbiorcy chcą skrojonych pod nich kanałów tematycznych. A reklamodawcy chętnie wydają w nich pieniądze. Wyniki słuchalności radia Radio Track pokazują, że oferta podoba się słuchaczom radia. Coraz lepiej radzi sobie Radio PiN, słuchacze dobrze przyjęli też Chili Zet - na najbogatszym rynku warszawskim po pierwszych trzech miesiącach stacja miała już 1,4 proc. udziału w rynku. Wyniki poprawia także posiadająca nieco szerszy od pozostałych profil Trójka, pozycjonowana jako radio dla inteligencji.
- Reklamodawcy dostrzegają potencjał niszowych anten, tak jak wcześniej docenili kanały tematyczne w telewizji. Oferują reklamodawcom precyzyjne dotarcia do grupy klientów - podkreśla Jacek Kapela.
Na takich klientów liczy m.in. niszowe Radio Hobby. Powstało z myślą o hobbystach - ramówkę wypełniają m.in. audycje o motoryzacji, muzyce, żeglarstwie, medycynie.
- Naszą grupą docelową są osoby w wieku 25-55 lat, zarówno kobiety, jak i mężczyzni, choć ci ostatni przeważają - mówi Olaf Furmanek, dyrektor marketingu stacji.
- Nie jest to stacja zasięgowa, ale gwarantuje dobre precyzyjne dotarcie dla reklamodawcy. Potrzebują jednak kilku miesięcy, żeby przyciągnąć słuchaczy - dodaje Jacek Kapela.
Mimo kryzysu udało się jej przyciągnąć reklamy: m.in. dilera VW i Audi Rowiński&Wajdemajer, dilera Volvo i Scancar Euroservice, Mercedesa Sprinter.
- Spodziewam się, że gdy koniunktura się poprawi, będziemy mogli liczyć na udział w torcie reklamowym - dodaje Olaf Furmanek.
Według domu mediowego ZenithOptimedia w tym roku rynek reklamy radiowej skurczy się o 5 proc., do 501 mln zł.