Związek Banków Polskich (ZBP) zwrócił się dziś do Kasy Krajowej Spółdzielczej Kasy Oszczędnościowo-Kredytowej (SKOK) o "natychmiastowe przerwanie" kampanii reklamowej, która zdaniem banków, może wywołać zaniepokojenie klientów instytucji finansowych.

Rzecznik prasowy KK SKOK Andrzej Dunajski powiedział, że kasy nie wycofają się z krytykowanej przez banki kampanii.

Spór dotyczy reklamy SKOK-ów z hasłem: "Nie wińcie nas, nie jesteśmy bankiem!"

Dziś prezes ZBP Krzysztof Pietraszkiewicz wysłał do prezesa zarządu KK SKOK Grzegorza Biereckiego list z żądaniem zaprzestania kampanii.

"W związku z ostatnią kampanią reklamową Spółdzielczych Kas Oszczędnościowo-Kredytowych, wyrażamy nasze stanowcze oburzenie. Tą drogą wzywam Pana Prezesa do natychmiastowego przerwania tych działań" - czytamy w liście.

Według ZBP, od kilku miesięcy trwają intensywne prace nad stabilizacją i odbudowaniem zaufania na światowym rynku finansowym. Skutki recesji widać także w Polsce. Priorytetem jest obecnie opracowanie zestawu działań służących stabilności i rozwojowi całej gospodarki.

"Dotychczasowe kroki, zmierzające do przeciwdziałania spowolnieniu gospodarczemu stopniowo przynoszą pozytywne efekty, mimo zintensyfikowanych negatywnych i podważających zaufanie do rynku finansowego działań marketingowych niektórych instytucji" - napisał Pietraszkiewicz.

Według niego, w obecnej sytuacji bardzo wiele zależy od porozumienia pomiędzy wszystkimi instytucjami finansowymi w Polsce. "W tym kontekście obserwowana ostatnio negatywna komunikacja marketingowa i reklamowa ze strony Spółdzielczych Kas Oszczędnościowo - Kredytowych, może wywoływać zaniepokojenie części klientów sektora finansowego" - uważa Związek.

Zdaniem ZBP, opinia publiczna pragnie otrzymywać rzetelną informację nie opierającą się na fałszywych komunikatach. "Stosowanie czarnego PR będzie wyrazem braku profesjonalizmu i odpowiedzialności" - napisał Pietraszkiewicz w liście.



"SKOK-i nie zrezygnują z prowadzenia kwestionowanej przez banki kampanii"

Rzecznik Prasowy KK SKOK Andrzej Dunajski powiedział, że SKOK-i nie zrezygnują z prowadzenia kwestionowanej przez banki kampanii reklamowej.

"Zwyciężymy prawdą. Nie zamierzamy wycofywać się z tego, co jest zgodne z istotą prawdy. SKOK-i nie są bankami. Potwierdził to we wtorek w swoim wyroku Trybunał Konstytucyjny" - poinformował Dunajski.

Tymczasem zdaniem Komisji Nadzoru Finansowego reklamy SKOK-ów wprowadzają w błąd konsumentów i dyskredytują, konkurencyjną dla SKOK-ów, działalność banków.

KNF uważa, że praktyka prowadzona przez spółdzielcze kasy może powodować zakłócenia prawidłowego funkcjonowania całego rynku finansowego.

Ponieważ działalność SKOK-ów nie podlega nadzorowi sprawowanemu przez Komisję Nadzoru Finansowego sprawa została przekazana Urzędowi Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

UOKiK: reklama SKOK-ów nie narusza interesów konsumentów

Rzecznik prasowa UOKiK Małgorzata Cieloch poinformowała, że urząd nie zajmie się sprawą, gdyż uważa, że reklama SKOK-ów nie narusza interesów konsumentów.

"Znamy tę reklamę, ale wszystko wskazuje na to, że jest to sprawa między bankami a SKOK-ami. Bank albo Związek Banków Polskich, który czuje się urażony tą reklamą, na podstawie istniejącego prawa może pozwać SKOK-i do sądu" - powiedziała.

"UOKiK działa w interesie konsumentów. Gdyby okazało się, że reklama w jakiś sposób wprowadza w błąd konsumentów, np. nie zawiera informacji o oprocentowaniu, to byłaby to sprawa dla UOKiK" - wyjaśniła Cieloch.

Dziś TK uznał za niezgodne z konstytucją przepisy ustawy o SKOK-ach, znoszące ograniczenie okresu, na jaki kasy mogą udzielać kredytów i pożyczek. W związku z tym SKOK-i, w przeciwieństwie do banków, nie będą mogły udzielać długoterminowych pożyczek i kredytów.