Umieszczenie apteki w rankingu najlepszych sklepów internetowych stanowi niedozwoloną reklamę i jako takie podlega karze. Do takiego wniosku doszedł pomorski wojewódzki inspektor farmaceutyczny, który ukarał spółkę Ringier Axel Springer, właściciela portalu gromadzącego opinie o poszczególnych sprzedawcach. O sprawie jako pierwszy napisał branżowy portal MGR.FARM.
Przypomnijmy: zgodnie z art. 94a ust. 1 ustawy – Prawo farmaceutyczne (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 944) zabroniona jest reklama aptek i punktów aptecznych oraz ich działalności. A nie stanowi reklamy jedynie informacja o lokalizacji i godzinach pracy apteki lub punktu aptecznego. Co istotne, naruszenia może dokonać nie tylko właściciel apteki, lecz każda inna osoba.
Reklama
W sprawie, którą zajmował się pomorski inspektor, chodziło o ranking najlepszych sklepów internetowych w 2019 r., który przygotował portal Opineo.pl. O wynikach rankingu poinformował portal Forbes.pl. Szkopuł w tym, że znalazła się w nim AptekaGemini.pl – jako trzeci najpopularniejszy sklep internetowy oraz jako pierwszy najpopularniejszy sklep medyczny. Do tego umieszczono opis podmiotu o treści: „Aptekagemini.pl to tegoroczna nowość w Top 3, sklep awansował z 7 pozycji rankingu Opineo 2018. Internetowe ramię sieci 152 stacjonarnych aptek z całej Polski swój sukces zawdzięcza wysokiej jakości obsłudze klienta, bogatemu asortymentowi oraz konkurencyjnym cenom”.
Organ zwrócił uwagę, że połączenie jednego z drugim stanowi zakazaną reklamę apteki, gdyż zachęca konsumentów do wybrania tego konkretnego podmiotu.
„Publikacja Raportu z założenia miała wpływać na zwiększenie sprzedaży prowadzonej przez sklepy internetowe, w tym sprzedaży wysyłkowej prowadzonej przez Aptekę. Organ nie dał wiary wyjaśnieniom strony, jakoby intencją Raportu i zawartych w nim informacji nie był przekaz reklamowy zachęcający do zakupu w konkretnym sklepie internetowym, a jedynie wyrażenie zbiorczych podsumowań opinii konsumenckich” – czytamy w decyzji inspektora, cytowanej przez MGR.FARM.
Inspektor zauważył też, jaki opis adresowany do właścicieli sklepów znajduje się na stronie portalu zajmującego się porównywaniem. W tymże opisie wskazano, że poprzez dołączenie do programu „Słucham Swoich Klientów” otrzymać można „potężne wsparcie wizerunkowe i szereg narzędzi pozwalających na skuteczną komunikację”. Innymi słowy, jak zaznaczył organ, można zareklamować swój biznes. Przy czym decyzja o nałożeniu kary oczywiście dotyczy nie tego, kto skorzystał na byciu w rankingu, lecz tego, kto reklamę puścił w świat. Zdaniem pomorskiego inspektora zresztą powinny zostać wszczęte postępowania dotyczące innych aptek. Zajmował się tą jedną, gdyż w tej konkretnej sprawie otrzymał zgłoszenie z anonimowego źródła.
Znany wydawca, który jest właścicielem i portalu porównującego, i portalu, na którym umieszczony został rzeczony ranking, został ukarany karą w wysokości 5 tys. zł.