Rozpędzona w czarny piątek maszyna zakupów internetowych zatrzyma się dopiero przed Wigilią.
W naszpikowany promocjami czarny piątek 29 listopada sklepy internetowe spodziewają się jeszcze większych obrotów niż rok temu, gdy przebito rekord z 2017 r. Po weekendzie wypada zaś Cyber Monday, cyberponiedziałek, czyli dzień specjalnych ofert w sieci. Handel elektroniczny wchodzi więc w najgorętszy okres. Wysoka fala zakupowa nie opadnie aż do świąt.
W ubiegłym roku przychody sklepów internetowych w czarny piątek były o 91 proc. wyższe niż rok wcześniej – wynika z danych firmy Shoper, z której oprogramowania korzysta co piąty polski e-sklep. Tego dnia internauci zawarli dwuipółkrotnie więcej transakcji i wydali na zakupy trzy razy więcej pieniędzy niż średnio dziennie w październiku. W 2017 r. te wskaźniki wynosiły odpowiednio 2 i 2,4. W tym roku mogą być jeszcze wyższe.
Jacek Zientkiewicz z firmy Shoper zwraca uwagę, że coraz więcej internetowych sprzedawców inwestuje w promocje i kampanie reklamowe.
– Stają się coraz skuteczniejsi w przyciąganiu klientów. Spodziewamy się więc, że ten trend będzie miał swój ciąg dalszy i w tym roku wynik z Black Friday będzie stanowił trzy-, czterokrotność wysokości sprzedaży w zwykły dzień i może być nawet o połowę wyższy niż przed rokiem – stwierdza.
Po dniu wielkich żniw e-handlowcy też nie powinni mieć powodów do narzekania. – Statystyki sumujące dzienną wartość sprzedaży w sklepach Shoper z minionych lat pokazują, że w grudniu wyniki nie były aż tak dobre, jak w Black Friday, jednak o mniej więcej jedną trzecią wyższe niż przed okresem świątecznym. Taki stan utrzymywał się mniej więcej do 20 grudnia, po czym następował świąteczno-noworoczny spadek – informuje Jacek Zientkiewicz.
W największym polskim serwisie zakupowym Allegro (konta ma tam 21 mln klientów) od czarnego piątku do poniedziałku 2 grudnia pojawi się ponad 300 tys. promocyjnych ofert obejmujących niemal 25 mln sztuk produktów ze zniżkami do 70 proc. Z badania, jakie dla tej firmy w dniach 15–18 listopada zrealizował Mobile Institute na reprezentatywnej próbie 1330 internautów mających 15 i więcej lat, wynika, że z promocji od piątku do poniedziałku zamierza skorzystać́ 30 proc. z nich.
Zainteresowani okazjami są do zakupów przygotowani: 60 proc. na bieżąco śledzi informacje o promocjach, 35 proc. przygotowało na ten okres odpowiedni budżet, 23 proc. odłożyło planowane wcześniej zakupy, a co piąty zamierza w tym czasie kupić prezenty świąteczne. Średnio internauci planują wydać w promocyjnym okresie 295 zł, przy czym 68 proc. deklaruje, że będzie to kwota wyższa lub znacznie wyższa niż̇ w 2018 r.
Według badania Mobile Institute ponad połowa (53 proc.) osób, które chcą skorzystać z wyprzedaży od piątku do poniedziałku, deklaruje, że zrobi to na Allegro. Nieoficjalnie dowiedzieliśmy się, że aby jeszcze bardziej zachęcić klientów, platforma e-zakupowa rozszerzy dostawy Smart o usługi kurierskie. Dotychczas w ramach pakietu Smart za roczny lub miesięczny abonament można było korzystać z bezpłatnych przesyłek Poczty Polskiej, paczkomatów InPostu lub dostawy do kiosków Ruchu.
Operatorzy dostarczający zakupy też zaliczają najbliższe tygodnie do najgorętszych i generujących najwyższe przychody. – Według moich obliczeń w ubiegłym roku było 230 mln przesyłek ze sklepów internetowych, a w tym roku będzie 290 mln. W 2023 r. ich liczba może sięgnąć nawet 530 mln – mówi dr hab. Arkadiusz Kawa, dyrektor Sieci Badawczej Łukasiewicz – Instytutu Logistyki i Magazynowania. Wartość całego rynku e-commerce w Polsce w ubiegłym roku wyniosła ok. 50 mld zł. Według szacunków Digital Market Outlook Statista do 2023 r. będzie wzrastać średnio o 11,5 proc. rocznie.
295 zł tyle średnio od czarnego piątku do cyberponiedziałku zamierzają wydać internauci
500–1000 zł zostawi w sklepach elektronicznych w tych dniach 6 proc. klientów
1000 zł taką lub większą kwotę wyda 2 proc. szukających okazji