Od 31 marca samozatrudniający, który chce rozpocząć działalność gospodarczą, będzie mógł w gminie dopełnić większości formalności związanych z wpisem do ewidencji oraz do wszystkich rejestrów.
Od 31 marca w gminach zacznie działać jedno okienko. Samozatrudniający, który będzie chciał po tej dacie otworzyć działalność gospodarczą, może bezpłatnie dopełnić wszystkich formalności w gminie, składając zintegrowany wniosek EDG-1. Zastąpi on pięć do tej pory składanych formularzy i umożliwi przedsiębiorcy wpisanie się do wszystkich rejestrów. Przedsiębiorca nie będzie musiał już składać odrębnego formularza, aby otrzymać numer REGON, zaktualizować numer NIP, dokonać zgłoszenia do ubezpieczeń społecznych w ZUS lub na kontynuowanie ubezpieczenia w KRUS. Na jednym wniosku będą mogły być też zgłaszane zmiany do ewidencji dotyczące danych przedsiębiorcy, które podał wcześniej.

Dwie wersje

Ministerstwo Gospodarki przygotowało już projekt rozporządzenia, który przyjmie Rada Ministrów w sprawie wzoru wniosku o wpis do ewidencji działalności gospodarczej. Zaproponowano dwa wzory wniosków: w wersji elektronicznej i papierowej. Samozatrudniający sam wybierze, w której wersji go wypełni.
Wniosek o wpis do ewidencji - złożony zarówno w formie papierowej, jak i elektronicznej - będzie jednocześnie wnioskiem o wpis do Krajowego Rejestru Urzędowego Podmio- tów Gospodarki Narodowej REGON, zgłoszeniem identyfikacyjnym albo aktualizacyjnym do naczelnika urzędu skarbowego, zmianą zgłoszenia płatnika składek do ZUS albo oświadczeniem o kontynuowanie ubezpieczenia społecznego rolników.
Gdyby przedsiębiorca chciał prowadzić działalność w formie spółki cywilnej, wówczas musi podać oprócz swoich danych adresowych i informacji dotyczących rodzaju prowadzonej działalności określonych według PKD, również takie same dane dotyczące spółki.
Oprócz złożenia wniosku dodatkowo samozatrudniający musi zgłosić się do ubezpieczeń społecznych i ubezpieczenia zdrowotnego oraz złożyć w formie elektronicznej lub pisemnej bezpośrednio do ZUS formularz ZUS ZUA albo ZUS ZZA.
Wniosek EDG-1 składa się z pięciu kartek. Trzeba go złożyć w całości. Wniosek w wersji papierowej wypełnia się na maszynie albo pismem odręcznym w sposób wyraźny, bez poprawek i skreśleń. Daty podaje się w formacie RRRRMMDD, czyli na początku rok określony w czterech cyfrach, następnie miesiąc określony w dwóch cyfrach, a następnie dzień, też określony w dwóch cyfrach.
Z kolei adresy podaje się zgodnie z oznaczeniami zawartymi w bazie adresów TERYT, dostępnej w organie ewidencyjnym oraz elektronicznie na stronie www.stat.gov.pl.
Samozatrudniający, który składa wniosek w celu uzyskania wpisu do ewidencji działalności gospodarczej, powinien wypełnić wszystkie rubryki z wyjątkiem 06 poświęconej numerowi wpisu do ewidencji działalności gospodarczej. Tego numeru nie wpisuje, bo w momencie wypełniania formularzu jeszcze nie został mu on nadany.



Wypełnienie wniosku

Od 31 marca w jednym okienku przedsiębiorcy będą załatwiali nie tylko formalności związane z uzyskaniem wpisu do ewidencji działalności gospodarczej, lecz również zmianę danych wcześniej wpisanych do ewidencji, albo o zawieszenie działalności, bądź o jej wznowienie. Na formularzu tym przedsiębiorca będzie mógł też zawiadomić o zaprzestaniu działalności.
Zaraz na wstępie, wypełniając wniosek, powinien więc w rubryce 01 zaznaczyć, którą opcję wybiera, czyli w jakim celu składa wniosek: na przykład po to, aby zgłosić zmianę danych.

Rachunki bankowe

Bez względu na to, w jakim celu samozatrudniający wypełnia wniosek, powinien zawsze wpisać dane do części EDG-RB, gdzie podaje informacje o posiadanych rachunkach bankowych.
Obowiązkowo wyszczególnia on rachunki związane z prowadzeniem działalności gospodarczej. Gdyby miał ich kilka, to jako pierwszy powinien podać ten, na który miałby zostać zwracany podatek.
Przedsiębiorca nie ma obowiązku podawać we wniosku informacji o osobistych rachunkach bankowych. Jeżeli jednak wskazuje taki rachunek, to powinien to być tylko ten, którego jest właścicielem albo współwłaścicielem.
Formularz zawiera również informacje na temat głównego miejsca wykonywania działalności oraz dodatkowych miejscach jej wykonywania, opisując zakres działalności prowadzonej w każdym wymienionym miejscu.
Formularz posiada też część poświęconą rodzajom wykonywanej działalności gospodarczej. Tę część wypełnia samozatrudniający, korzystając z symboli spisu według PKD 2007.
REJESTR TERYT
• TERC - identyfikatorów i nazw jednostek podziału administracyjnego
• SIMC - identyfikatorów i nazw miejscowości,
• BREC - rejonów statystycznych i obwodów spisowych
• NOBC - identyfikacji adresowej ulic, nieruchomości, budynków i mieszkań,
• ULIC - centralnego katalogu ulic.
OPINIA
ADAM SZEJNFELD
wiceminister gospodarki
Wkrótce Rada Ministrów przyjmie projekt rozporządzenia w sprawie tzw. wniosku zintegrowanego. Przedsiębiorca po 31 marca będzie wypełniał tylko jeden wniosek przy rejestracji lub aktualizacji danych firmy, a objętość dokumentu będzie znacznie mniejsza niż łączna objętość wszystkich wniosków, które do tej pory musiał składać.
Wniosek jest zintegrowany, bo zawiera wszystkie dane, których potrzebują poszczególne instytucje w związku z numerem REGON czy NIP.
Przedsiębiorca będzie mógł złożyć je w formie elektronicznej lub papierowej - wysyłając pocztą (listem poleconym) lub doręczając osobiście. Następnie urzędnicy gminy będą załatwiali za niego podstawowe formalności w ZUS, KRUS, GUS, oraz urzędzie skarbowym.