Korzystając z koncesji lub PPP samorząd będzie mógł zawrzeć umowę z prywatnym przedsiębiorcą, który sfinansuje np. budowę parkingu lub oczyszczalni ścieków.
Potem w zamian za to firma będzie czerpała zyski z użytkowania obiektu lub oprócz zysków z eksploatacji otrzyma zapłatę.
Partnerstwo publiczno – prywatne musi być połączone także z utrzymaniem lub zarządzaniem składnikiem majątkowym, który jest wykorzystywany do realizacji przedsięwzięcia publiczno-prywatnego.
Nowością będzie możliwość udzielania koncesji nie tylko na roboty budowlane, ale także na usługi.
Nabywanie usług i robót budowlanych przez podmioty sektora publicznego będzie możliwe zarówno w oparciu prawo zamówień publicznych jak i ustawę o koncesji.
O tym, które przepisy zastosuje urząd w konkretnym przypadku przesądzi forma płatności.
W przypadku nabywania usług lub robót na podstawie prawa zamówień publicznych – płatność wobec przedsiębiorcy będzie ustalana w formie pieniądza i dłużnikiem wykonawcy z tego tytułu będzie zawsze zamawiający zobowiązany do zapłaty wynagrodzenia.
W przypadku koncesji przynajmniej część należnej wykonawcy zapłaty będzie musiało pochodzić z uzyskiwania korzyści ze świadczonej usługi od bezpośrednich usługobiorców.
Ma to miejsce gdy przedsiębiorca (koncesjonariusz) zacznie wykonywać jakieś usługi publiczne, których odbiorcą będą mieszkańcy a nie podmiot publiczny.
Przykładowo koncesjonariusz będzie zarządzać obiektem użyteczności publicznej np. basenem lub parkingiem i część jego wynagrodzenia będzie pochodzić z opłat wnoszonych przez użytkowników tej usługi.
Procedura koncesyjna ma być łatwiejsza do zastosowania i mniej sformalizowana niż przepisy o zamówieniach publicznych.
Urząd wybierając koncesjonariusza (firmę) będzie musiał jednak zachować zasady jawności i konkurencyjności.