Rozmawiamy z DANIELEM KOTYRASEM, dyrektorem ds. marketingu w NetArt - Domena pozwala na identyfikację firmy podobnie jak jej logo. Jednak bez terminowego przedłużenia abonamentu firma może ją utracić.
Jaką wartość ma dla firmy domena strony www?
- Obok logo domena jest istotnym elementem identyfikacji firmy przez klientów. Dlatego firma powinna dbać o zabezpieczenie tej usługi, o terminowe jej przedłużanie na kolejny okres abonamentowy. Zaniedbanie może doprowadzić do jej utraty. Czas, który trzeba poświęcić na odzyskanie domeny, jest o wiele dłuższy od tego, jaki zajmuje terminowe przedłużenie abonamentu. Dla osiągnięcia oszczędności czasu i pieniędzy warto w odpowiednim terminie przedłużać abonament.
Jakie są skutki nieprzedłużenia abonamentu na domenę?
- W takich sytuacjach zdenerwowani klienci dzwonią, skarżąc się, że firmowa strona www nie działa, a wiadomości e-mail nie dochodzą. Mogą wprawdzie kontaktować się z firmą telefonicznie, ale często trudno się wtedy dodzwonić. Jeśli domena nie działa, to po prostu kontakt z firmą jest ograniczony. Skutki nieprzedłużenia użytkowania domeny są dla firmy dotkliwe. Gdy przestaje działać serwis www, firma notuje straty finansowe i wizerunkowe. Trudno poważnie traktować firmę, z którą nie można się skontaktować. Jeśli pod wskazanym adresem www nie ma serwisu, to większość klientów szuka witryny firmy konkurencyjnej i korzysta z jej oferty.
Dlaczego dochodzi do takiej sytuacji?
- Zazwyczaj przedsiębiorcy, kupując domenę, myślą, że są jej właścicielami. Tak jednak nie jest - rejestrując domenę, firma staje się jej abonentem na rok. Potem należy wnieść opłatę za przedłużenie abonamentu na kolejny rok. W przeciwnym razie firmie grozi utrata domeny.
W jaki sposób można odzyskać domenę?
- W tym celu należy skontaktować się z firmą, w której domena została zarejestrowana. Wystarczy dokonać opłaty za przedłużenie usługi na kolejny rok w ciągu dwóch dni od wygaśnięcia abonamentu, a potwierdzenie dokonania wpłaty przesłać do rejestratora. Rejestratorzy już na podstawie potwierdzenia przelewu zazwyczaj przedłużają domenę na kolejny rok. W ten sposób można zminimalizować czas niedziałania firmowej strony www do 72 godzin. Jest to w przybliżeniu czas na wpłatę, odzyskanie domeny oraz ponowne zasygnalizowanie, że już jest aktywna.
A co zrobić, gdy firma zorientuje się, że domena nie działa już od dłuższego czasu?
- Po dwóch tygodniach przedłużenie domeny jest już kłopotliwe. Rejestrator na podstawie potwierdzenia przelewu nie może zagwarantować, że domena zostanie przedłużona. Domena po wygaśnięciu objęta jest okresem kwarantanny, podczas którego nikt jej nie może zarejestrować (może jedynie zostać przywrócona poprzedniemu właścicielowi). W przypadku domen polskich okres ten trwa około 15 dni. Czas 14 dni jest zbliżony do tej granicy czasowej. Dlatego może się okazać, że domena została już zwolniona do ponownej rejestracji. Warto pozostać w kontakcie z rejestratorem i od niego czerpać wiedzę, czy domena objęta jest jeszcze okresem kwarantanny, czy też trafiła z powrotem do puli wolnych domen. Wolne domeny rejestrowane są zgodnie z zasadą kto pierwszy, ten lepszy. Ponownej rejestracji może dokonać zarówno dotychczasowy abonent domeny, jak i zupełnie nowy klient. Po upływie 14 dni od zakończenia abonamentu wzrasta ryzyko utraty domeny na rzecz innego klienta.
Czy można dokonać rejestracji domeny na kilka lat?
- Rejestracji można dokonać tylko na rok. Należy więc terminowo opłacać usługę. Może w tym pomóc usługodawca, który na różny sposób przypomina o upływie abonamentu. Rejestratorzy zazwyczaj informują swoich klientów o zbliżaniu się terminu jego wygaśnięcia, np. e-mailami lub wysyłając formularz faktury do wniesienia opłaty za przedłużenie. Przed utratą domeny chroni przekazanie jednemu z pracowników odpowiedzialności za terminowe przedłużanie firmowych domen.