statystyki

ETPC: Jezus może reklamować spodnie

autor: Emilia Świętochowska31.01.2018, 07:43; Aktualizacja: 31.01.2018, 09:08
Pomnik Jezusa

Pomnik Jezusaźródło: ShutterStock

Nie ma powodu, żeby karać firmę za kampanię marketingową opierającą się na symbolach religijnych, jeśli nie jest ona rażąco obraźliwa ani nie podżega do nienawiści – uznał Europejski Trybunał Praw Człowieka.

Kilka lat temu litewska marka odzieżowa zareklamowała swoją nową kolekcję zdjęciami modeli i modelek z aureolami. Największą uwagę przykuła fotka wytatuowanego mężczyzny, ubranego tylko w dżinsy, oraz dziewczyny mającej na sobie białą sukienkę i sznur korali. Na zdjęciu widniały podpisy: „Jezu, jakie spodnie!” i „Maryjo, co za sukienka!”.

Kampania nie wszystkim się spodobała. Po licznych skargach nawet stowarzyszenie branży uznało, że reklama obraża uczucia religijne i narusza kodeks etyczny. Negatywne opinie wydały też Kościół i inspekcja handlowa. Firma broniła się, że odniesienia do Jezusa i Marii to tylko emocjonalne okrzyki popularne w języku litewskim. Mimo to krajowy urząd ochrony konsumentów wymierzył jej grzywnę ok. 580 euro za „zachęcanie do frywolnego podejścia do etycznych wartości wiary chrześcijańskiej” i promowanie niezgodnego z nimi stylu życia. Przedsiębiorstwo bezskutecznie kwestionowało tę decyzję w sądach administracyjnych.

Sprawa feralnej kampanii trafiła do trybunału w Strasburgu. Zdaniem firmy grzywna za działania sprzeczne z moralnością publiczną naruszała jej prawo do swobody wypowiedzi (art. 10 konwencji). I ETPC się z tym zgodził, podkreślając, że sądy krajowe w ogóle nie wzięły pod uwagę tego, że słowa „Jezus” i „Maria” są używane na co dzień jako wykrzyknienia służące wyrażeniu emocji.


Pozostało jeszcze 42% treści

Czytaj wszystkie artykuły na gazetaprawna.pl oraz w e-wydaniu DGP
Zapłać 97,90 zł Kup abonamentna miesiąc
Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Komentarze (3)

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Polecane