Twórcy dziewięciu start-upów przez ostatnie miesiące testowali innowacyjne rozwiązania dla Poczty Polskiej - informuje spółka. Teraz zdecyduje ona, które z projektów są dla niej największą wartością biznesową.

Pod koniec maja HardGamma Ventures i Poczta Polska wspólnie wybrały pierwszą grupę spółek-uczestników premierowej rundy programu "GammaRebels powered by Poczta Polska". Jego celem jest połączenie potencjału początkujących, kreatywnych przedsiębiorców z infrastrukturą, doświadczeniem oraz zasobami Poczty Polskiej. Finansowanie projektów zapewnia Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP).

Spośród prawie 80 zgłoszeń do programu zakwalifikowano dziewięć projektów najlepiej wpisujących się w strategię i potrzeby Poczty Polskiej. Uczestnicy, korzystając ze wsparcia eksperckiego zapewnianego przez HardGammę oraz wiedzy specjalistów Poczty Polskiej, mieli okazję zmierzyć się z prawdziwymi wyzwaniami biznesowymi. Wśród rozwiązań start-upowców są takie, które dotyczą tego, jak w praktyce działa automat Pacomatic, budka telemedyczna czy czujnik sprawdzający, ile listów zostało wrzuconych do skrzynki.

"Dobiega końca pierwsza runda programu GammaRebels powered by Poczta Polska, w ramach którego Poczta Polska udostępniała swoją infrastrukturę, doświadczenie i zasoby młodym, kreatywnym przedsiębiorcom. (...) Młodzi przedsiębiorcy spędzili ostatnie miesiące na przeprowadzeniu pilotaży swoich projektów. Przez cały czas mogli liczyć na wsparcie merytoryczne oraz finansowe, w ramach środków programu Scale UP realizowanego przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości. Teraz Poczta Polska zdecyduje, które z projektów niosą dla niej największą wartość biznesową i powinny zostać wdrożone w pełnej skali" - poinformowała spółka w komunikacie.

Wiceprezes Poczty Polskiej Wiesław Włodek podkreśla, że "Poczta chce nie tylko korzystać z nowych rozwiązań, ale też uczestniczyć w ich kreowaniu". "Dlatego zdecydowaliśmy się na udział w programie GammaRebels, dzięki któremu mogliśmy poznać młodych polskich innowatorów. Pracowaliśmy wspólnie nad tym, jak szybciej i wygodniej doręczać paczki, jak lepiej poznać zdanie naszych klientów, a nawet pomagaliśmy w tworzeniu polskiej kapsuły Hyperloop" – powiedział cytowany w komunikacie Włodek.

Z kolei partner zarządzający w HardGamma Ventures Tomasz Kowalczyk podkreślił, że w trakcie tego czasu skupiono się na tworzeniu modeli, w których start-upy i Poczta Polska mogą działać partnersko. "Takie podejście może zaowocować doświadczeniem niezbędnym w procesie skalowania, np. na rynki zachodnie, gdzie partnerzy są bardzo wymagający" – tłumaczył.

Dziewięć projektów start-upów to m.in. Zapakuj.to – internetowy kreator opakowań, dzięki któremu każdy za pośrednictwem eSklepu Poczty Polskiej może zaprojektować własny wzór pudełek, Pakomatic – samoobsługowe urządzenie, montowane w domach wielorodzinnych, dzięki któremu możemy odbierać i nadawać paczki, tak jak dziś odbieramy nasze listy, czy Hyper Poland – projekt pojazdu typu Hyperloop przeznaczonego do automatycznego załadunku i przewozu przesyłek pocztowych.

W lipcu br. rozpoczął się nabór do drugiej tury programu "GammaRebels powered by Poczta Polska". Partnerem projektu został Bank Pocztowy, który zapewni otwarcie na kolejne obszary współpracy. Daje to szanse kolejnym Start-upom zainteresowanym udziałem w projekcie Scale UP. Projekt będzie trwał do marca 2018 r. i składał się będzie z dwóch rund akceleracyjnych, trwających po trzy miesiące. Wybrane podmioty otrzymają dofinansowanie (do 200 tys. zł.) na realizację innowacyjnych projektów.