Platformy satelitarne mogą liczyć w tym roku na 1,4 mln nowych abonentów - wynika z analizy GP.
Blisko 1,7 mln nowych klientów pozyskali w 2008 roku trzej operatorzy satelitarni Cyfrowy Polsat, platforma n i Cyfra+. W tym roku można się spodziewać, że - mimo kryzysu - do platform dołączy co najmniej 1,4 mln klientów - wynika z analizy GP na podstawie rozmów z przedstawicielami branży.
Tak świetny wynik to efekt poprawiającej się oferty platform (coraz więcej kanałów w HD), konkurencji cenowej, ale i zmiany mentalności widzów. Najnowocześniejsze dekodery i telewizja HD przestały być nowinką techniczną, a stały się powszechnie pożądanym sprzętem.
- Polacy pokochali telewizję cyfrową. Klientów było tak dużo, że niektórym operatorom brakowało sprzętu - podkreśla Janusz Sulisz, wydawca branżowego serwisu SATKurier.pl
Odczuła to platforma n, która wchodząc w 2006 roku na rynek, wprowadziła dwa rodzaje dekoderów: biały i bardziej zaawansowany czarny (recorder posiada twardy dysk i funkcję nagrywania programu).
- Był moment, że zabrakło nam czarnych recorderów. Przewidywaliśmy, że będą cieszyły się większym zainteresowaniem, ale nie aż takim. W 2007 roku udział czarnych dekoderów w sprzedaży wyniósł ok. 22 proc., w ubiegłym przekroczył 60 proc. - dodaje Maciej Sojka, prezes ITI Neovision, właściciel platformy n.
Najwięcej klientów pozyskał Cyfrowy Polsat - przybyło blisko 700 tys. abonentów, jest ich niemal 2,8 mln. Około 300 tys. - do 1,38 mln - przybyło klientów Cyfry+. 320 tys. pozyskała platforma n, zwiększając liczbę abonentów o 83 proc. do 500 tys.
Ale nie tylko oferta abonamentowa cieszyła się powodzeniem. Rynek bardzo rozruszała oferta bezabonamentowa. Platforma n wprowadziła pod koniec 2008 roku usługę Telewizja na kartę (wykup dostępu do programów na takich samych zasadach jak karty prepaid w telefonii komórkowej), po którą sięgnęło 92 tys. osób. Cyfrowy Polsat ma około 300 tys. klientów posiadających dekoder operatora z dostępem do bezpłatnych kanałów, którzy w dowolnym momencie mogą skorzystać z usługi płatnej.
- Myślę, że Telewizja na kartę pozyska w tym roku 300 - 400 tys. klientów. Baza abonencka platform poszerzy się co najmniej o kolejny milion klientów - uważa Janusz Sulisz.
Sami operatorzy są powściągliwi w prognozach.
- Ubiegły rok był lepszy niż oczekiwano, dlatego ten też może nas pozytywnie zaskoczyć. Jedno jest pewne: potencjał rynku jest wciąż ogromny, bo blisko połowa gospodarstw domowych korzysta tylko z skromnej oferty telewizji analogowej - mówi Maciej Sojka, szef platformy n.
- Wierzymy, że polski rynek ma jeszcze duży potencjał wzrostu - mówi Jean-Noel Tronc, Przewodniczący Rady Nadzorczej spółki Canal+ Cyfrowy.
- W naszej opinii polski rynek płatnej telewizji ma jeszcze potencjał wzrostu, ale wyniki kolejnych lat należy oceniać w odniesieniu do otoczenia rynkowego z okresu, w którym zostaną osiągnięte, a nie do lat przeszłych - dodaje Dominik Libicki, prezes Cyfrowego Polsatu.
Z oferty platform korzysta dziś 4,7 mln abonentów, o około 200 tys. więcej niż z oferty operatorów kablowych.
1,4 mln klientów platformy satelitarne pozyskają w tym roku