● Czy kryzys gospodarczy przekłada się na spadek popytu w sieci Żabka? Czy zauważa pan zmiany w strukturze i wartości koszyka zakupowego?

– Wstępne wyniki finansowe za I kwartał 2009 r. wskazują, że nasza firma rozwija się dynamicznie nawet w czasach spowolnienia gospodarczego. Zanotowaliśmy około 18-proc. wzrost sprzedaży w tym okresie.

Kolejny kwartał powinien być równie dobry. Sezon wiosenno-letni wpływa korzystnie na wzrost obrotów sklepów convenience (niewielkie sklepy, oferujące szybką, wygodną obsługę – red.), wraz z jego nadejściem zwiększa się liczba zakupów impulsowych. Zauważamy stały wzrost koszyka zakupów, średnio kilka procent w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego. Obecnie koszyk zakupowy oscyluje w granicy 9 zł. Wzrasta również liczba klientów. W zeszłym roku w naszych sklepach dokonało zakupów około 270 mln osób.

● Mam w związku z tym rozumieć, że Żabka nie obawia się kryzysu, który powoli dopada działające na rynku sklepy?

– Sieć Żabka funkcjonuje w grupie tzw. sklepów małych, w segmencie, który ma 25-proc. udział w rynku sprzedaży detalicznej w Polsce. Jest to najbardziej perspektywiczny segment, co ważne, słabo zagospodarowany przez inne sieci. Równie istotny jest format sklepu – placówki w konwencji convenience to odpowiedź na ewoluujący rynek sprzedaży detalicznej, na którym najwolniej rozwijają się hipermarkety.

Spodziewamy się nawet dwucyfrowego wzrostu sprzedaży, gdyż Żabka rośnie sukcesywnie szybciej niż rynek. Na przełomie roku liczba naszych placówek przekroczyła 2000, a w tym roku planujemy powiększenie sieci o kolejne 200 sklepów. Badania marketingowe wskazują, że polski rynek może zaabsorbować około 7500 sklepów Żabka.

Podjęliśmy też decyzję o rozwoju nowego projektu pod marką Freshmarket – sieci sklepów o funkcji delikatesowej w konwencji convenience. Po zaledwie miesiącu funkcjonowania pierwszego sklepu możemy powiedzieć, że był to krok w dobrym kierunku. Do końca roku chcemy otworzyć 15 Freshmarketów, a od przyszłego roku 50 sklepów rocznie. Docelowo powstanie 1 tys. placówek pod tą marką w Polsce.