Trzy pytania do BOŻENY TABOR, z Perfect Clean - Czy osoba, która planuje otworzyć własny punkt pralniczy, może liczyć na współpracę z państwa firmą?
- Oczywiście. Obok naszych własnych pralni mamy również sieć placówek franchisingowych oraz dodatkowo współpracujemy z punktami przyjęć odzieży. W obu przypadkach podmioty te działają jako niezależni przedsiębiorcy. Odzież przyjmowana w punkcie jest prana w jednej z naszych pralni, a następnie transportowana do punktu. Ten etap - po właściwym i jakościowo wysokim procesie czyszczenia i prasowania - jest bardzo ważny, transport musi odbywać się we właściwych warunkach, aby nie popsuć efektu końcowego usługi. Wysoka jakość jest niezwykle istotna w tej branży. Klient, który otrzyma niedopraną, pogniecioną odzież może już nie wrócić. Dlatego warto przed nawiązaniem współpracy upewnić się, czy oddawana do danej pralni odzież jest dobrze wyczyszczona oraz w jakich warunkach jest transportowana do punktu pralniczego - jeśli robi to pralnia, a nie właściciel punktu pralniczego we własnym zakresie.
• Jakie warunki musi spełniać przyszły partner?
- Zanim podpiszemy umowę, dokonujemy oceny lokalizacji przyszłego punktu pralniczego. Ile osób może z niego korzystać, ile dziennie sztuk garderoby może zostać przyjętych do czyszczenia. Następnie ustalamy warunki, takie jak terminy odbioru odzieży z punktu pralniczego przez naszego pracownika, czas trwania usługi, wysokość prowizji na rzecz pralni oraz sugerujemy, jaki powinien być poziom cen. W przypadku punktu pralniczego będą one niższe niż w pralni chemicznej. W przeciwnym razie taka placówka nie miałaby szans zdobyć klientów, jeśli w jej okolicy znajdowałaby się pralnia. A tak jest w stanie przyciągnąć osoby, dla których szybkość wykonania usługi ma znaczenie drugorzędne, a istotniejszym kryterium jest cena.
• O ile niższe ceny należy zaproponować w punkcie pralniczym, aby był on konkurencyjny dla pralni? Ile trzeba odliczyć na rzecz pralni za wykonane przez nią usługi czyszczenia?
- Ceny powinny być niższe przynajmniej o 10-20 proc. Inaczej punkt ma małe szanse wygrać z pralnią, która jest w stanie wyczyścić dostarczoną przez klienta garderobę w ciągu dwóch godzin. Niższa cena ma być dla niego rekompensatą za dłuższy czas oczekiwania na wykonanie usługi. A czyszczenie w punkcie pralniczym może trwać nawet do trzech dni. Odzież jest bowiem z niego odbierana najczęściej jeden raz dziennie. Klient musi liczyć się z tym, że jego ubranie zostanie odwiezione do pralni dopiero następnego dnia, a przywiezione z powrotem do punktu jeszcze kolejnego.
Marże na rzecz pralni są negocjowane indywidualnie z właścicielem punktu pralniczego. Ich wysokość zależy od ilości garderoby. Marża kształtuje się od 20 do 50 proc.