Przeglądając ogłoszenia sprzedaży aut, można natknąć się na okazję, np. siedmioletni samochód z przebiegiem 50 tys. km potwierdzonym książką serwisową. Jest jednak znacznie droższe.

- Opel Astra II z października 2004 r. z przebiegiem normatywnym około 50 tys. km, będzie o ponad 6,5 tys. zł droższy niż takie samo auto z przebiegiem 130 tys. km - mówi Robert Kulczyk z firmy Info-Ekspert, monitorującej rynek cen aut.

Z danych Stowarzyszenia Rzeczoznawców Techniki Samochodowej wynika, że samochód średniej klasy o pojemności od 1200 do 1800 cm3 może zyskać ze względu na mały przebieg 12-13 proc. w stosunku do przeciętnie używanego auta. Maksymalna korekta w dół to już 24-26 proc.

Widać więc, że sprzedawcy opłaca się przekręcić licznik, żeby uzyskać znacznie lepszą cenę. Tym bardziej że bardzo łatwo zdobyć czyste książki serwisowe do dowolnie wybranych modeli i w dowolnym języku. W wyszukiwarkach serwisów aukcyjnych można znaleźć książki serwisowe i gwarancyjne, bez wpisów, niemal w dowolnym języku w cenach już od 10 zł do kilkuset. Wystarczy znaleźć zaprzyjaźnionego pracownika stacji obsługi, który przystawi pieczątki w pustych miejscach i okazja gotowa.

Jak się przed tym bronić? Przeciętny klient może dać się łatwo nabrać, nawet jeśli dostał książkę od innego modelu czy kopię oryginału. Pewną wskazówką może być to, że wszystkie pieczątki są w tym samym kolorze i odcieniu, a rubryki wypełnione tym samym charakterem pisma i kolorem długopisu. Jeszcze trudniej ocenić mu stan techniczny. Pewną wskazówką mogą być np. opony, które wytrzymują przeciętnie 70-100 tys. km, więc nasza przykładowa okazja powinna mieć jeszcze oryginalne opony. Problem w tym, że teraz większość jeździ też na oponach zimowych, więc te przebiegi będą dwa razy większe.

Za 200-250 zł można zamówić ekspertyzę wykwalifikowanego rzeczoznawcy, który jest w stanie ocenić, jaki rzeczywiście przebieg może mieć auto. Podobne koszty pociąga za sobą wizyta w autoryzowanej stacji obsługi, gdzie można zbadać stan techniczny pojazdu i sprawdzić, czy komputer rejestrujący przebieg nie był resetowany.

10 zł kosztuje najtańsza czysta książka serwisowa w serwisie allegro.pl

Marcin Jaworski

marcin.jaworski@infor.pl