Kiedy temperatura w ciągu dnia spada poniżej 7°C, należy założyć opony zimowe. Zimą trzeba także zadbać o dobrą widoczność, nie tylko innych użytkowników dróg, ale także własną.
Bieżnik opon zimowych posiada dużą ilość tzw. lamelek, które sprawiają, iż opona posiada o wiele większą ilość krawędzi wgryzających się w podłoże oraz ułatwiających jazdę po śniegu i lodzie. Bardzo istotny jest także fakt, że do produkcji tzw. zimówek stosowana jest inna, bardziej miękka mieszanka gumowa na bazie krzemionki, dzięki której zachowują one elastyczność w niskich temperaturach.
Opony zimowe powinni założyć wszyscy, także ci, którzy jeżdżą głównie w miastach, gdzie śnieg rzadko zalega na jezdniach. Brak śniegu nie oznacza bowiem, że można jeździć bezpiecznie w chłodny dzień na oponach letnich. Tylko miękkie, odporne na niską temperaturę ogumienie może zapewnić w zimie odpowiednią drogę hamowania i przyczepność na zakrętach.

Głębokość bieżnika

Każde opony - także te zimowe - z czasem się zużywają. Zakładając opony używane w poprzednim sezonie trzeba koniecznie sprawdzić, czy głębokość bieżnika nie jest mniejsza niż 4 mm. Jeżeli tak - należy zastanowić się nad wymianą opon na nowe. Opony zimowe, których bieżnik wynosi poniżej 4 mm, gorzej będą sobie radziły z odprowadzaniem wody oraz błota pośniegowego, jak również będą się gorzej samooczyszczały ze śniegu.

Ciśnienie pod kontrolą

Kolejną sprawą jest ciśnienie w oponach, o które trzeba dbać przez cały rok i sprawdzać, co najmniej raz w miesiącu.
- W zimie obserwujemy zwykle duże wahania temperatur. Dlatego szczególnie ważne jest, by pamiętać o sprawdzaniu ciśnienia w oponach częściej niż w okresie letnim - mówi Romuald Chałas, prezes Automobilklubu Polski i doświadczony kierowca rajdowy.
Wiadomo, że tak jak nie jest możliwe bieżące dostosowywanie ciśnienia do aktualnego obciążenia pojazdu, trudno byłoby to również robić w przypadku zmieniającej się często temperatury w zimie. Kiedy bardzo niskie temperatury utrzymują się przez jakiś czas, zaleca się zwiększyć ciśnienie o 0,2 bara. Należy pamiętać, aby wyrównać ciśnienie do zalecanego przez producenta samochodu, kiedy temperatura znów się podniesie.
- Zalecamy zawsze stosowanie ciśnienia przewidzianego przez producenta auta dla danego modelu samochodu. Informacje dotyczące ciśnienia można znaleźć w instrukcji obsługi pojazdu - przechowywanej najczęściej w schowku - lub odczytać z naklejki znajdującej się na bocznej części drzwi lub na wewnętrznej stornie klapki od wlewu paliwa - mówi Leszek Szafran, dyrektor ds. handlowych Grupy Goodyear Polska.

Ważna widoczność

Kierowca zawsze musi pamiętać o tym, aby dobrze widzieć i samemu być widocznym. Szczególnie ważne jest to w warunkach zimowych. Trzeba też zadbać o odpowiednią regulację zasięgu wycieraczek. Powinny dochodzić jak najbliżej słupków, aby pokrywająca się w zimie brudem część szyby, której wycieraczki nie dosięgają, była jak najmniejsza i w jak najmniejszym stopniu ograniczała widoczność.
Innym przydatnym elementem podnoszącym poziom bezpieczeństwa są czyste reflektory. W wielu samochodach montowane są na przednich reflektorach wycieraczki i/lub spryskiwacze. Jeśli ich nie ma, trzeba pamiętać o czyszczeniu powierzchni lamp miękką, nierysującą szmatką.
- Brudne lub porysowane reflektory mogą oświetlać drogę nawet o 40 proc. mniej efektywnie niż powinny - mówi Romuald Chałas.
Nie wolno zapominać także o światłach z tyłu. Muszą być czyste i nie powinny być pomalowane na ciemny kolor. Takie pozorne ulepszanie sprawia, że przy mocniejszym, odbijającym się od śniegu słońcu, kierowcy jadący z tyłu nie widzą np. zapalających się świateł stopu.
Lusterka powinny być możliwie duże, czyste i łatwe w ustawianiu. Dobrze jest, gdy są podgrzewane, bo to - podobnie jak w przypadku przedniej szyby - bardzo ułatwia kierowcy prowadzenie pojazdu.
Aby lusterka właściwie spełniały swoją funkcję, trzeba je jednak odpowiednio ustawić. Prawidłowo ustawione lusterka to takie, w których kierowca widzi tylko krawędź samochodu.
CIŚNIENIE W OPONACH PODCZAS ZIMY
W warunkach zimowych, w porównaniu z ciśnieniem w temperaturze 20°C, obniżająca się temperatura powoduje spadek ciśnienia w oponach:
• ok. 0,2 bara w temperaturze 0°C
• ok. 0,3 bara w temperaturze -10°C
• ok. 0,4 bara w temperaturze -20°C