Z najnowszych badań jakości autogazu wynika, że 15 proc. zbadanych stacji benzynowych oferujących LPG sprzedaje paliwo niespełniające norm.

PROGNOZA
W Polsce na gazie LPG jeździ już około 2 mln samochodów. Wstępne wyniki pierwszej tury badań jakości autogazu, przeprowadzonych przez Inspekcję Handlowa w sześciu województwach, napawają optymizmem. Wynika z nich, że tylko ok. 15 proc. ze 100 zbadanych stacji oferujących LPG sprzedawało paliwo nieodpowiadające normom jakościowym. Z wcześniejszej, pilotażowej kontroli przeprowadzonej na 100 stacjach rozmieszczonych w siedmiu województwach wynikało, że ok. 30 proc. sprzedawanego gazu nie spełniało wymagań jakościowych.
- To na razie wstępne dane z kilku województw. O skali nieprawidłowości w całym kraju będzie można powiedzieć więcej po dłuższym okresie badania - mówi Anna Kęsik z Instytutu Paliw i Energii Odnawialnej, który uczestniczył w badaniach pilotażowych.
Najczęstszym naruszeniem normy były: zbyt duża ilość siarki i wody w porównaniu z normą. Jednocześnie widać też duże zróżnicowanie regionalne nieprawidłowości. Jak dotąd najwięcej nieprawidłowości zanotowano w województwie lubelskim, gdzie niemal jedna trzecia zbadanych próbek nie spełniała norm.
Jeszcze w tym roku Inspekcja Handlowa zamierza stworzyć mapę pokazującą, w których regionach kraju jakość autogazu jest najniższa. Kontrole jakości gazu płynnego na stacjach trwają od sierpnia. Od stycznia 2007 r. w związku z wejściem w życie nowej ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw rozszerzono system analiz. W ten sposób rynek LPG po raz pierwszy został poddany kontroli jakościowej.
Obok autogazu badany jest też sprężony gaz ziemny CNG, lekki i ciężki olej opałowy, olej do silników statków żeglugi śródlądowej, biopaliwa wytwarzane przez rolników na własny użytek oraz stosowane w tzw. wybranych flotach pojazdów. Nowością jest również to, że firmy sprzedające LPG zostały zobowiązane do tworzenia i utrzymywania zapasów obowiązkowych gazu, z możliwością zamiany na benzynę.
Na koniec 2007 roku LPG będzie kosztować* 2,10 zł/l
2,21 zł/l wynosi obecnie średnia cena LPG
*prognozy GP
ZE STRONY PRAWA
Sprzedaż paliwa złej jakości to nienależyte wykonanie zobowiązania i czyn niedozwolony. W przypadku szkody powstałej na skutek tankowania konsumentowi przysługuje możliwość dochodzenia roszczeń na drodze sądowej w oparciu o przepisy kodeksu cywilnego (odpowiedzialność kontraktowa, art. 471 i n. kodeksu cywilnego).
Krzysztof Grad
OPINIA
Szymon Araszkiewicz
analityk rynku paliw
Główną przesłanką dla stosowania autogazu jest jego konkurencyjna cena wobec benzyny. Dopóki gaz jest odpowiednio tani, by koszt szybko się zwracał i zaczynały oszczędności, dopóty kierowcy będą się na niego decydować. Ważnym czynnikiem wpływającym na ceny paliw w Polsce są podatki i różnice w obciążeniach dla poszczególnych paliw. Pozostawienie bez zmian stawki akcyzy na autogaz na pewno uspokoiło wiele obaw, żywych jeszcze kilka miesięcy temu, gdy Ministerstwo Finansów zapowiadało podniesienie tego podatku.
Szymon Araszkiewicz, analityk rynku paliw / DGP