Po trzech kwartałach wydatki sieci komórkowych na reklamę wyniosły 606,6 mld zł i były o ponad 80 proc. wyższe niż rok wcześniej - wynika z podsumowania GP prowadzonego na podstawie szacunków Expert Monitor i TNS OBOP. Szacunki prowadzone są na podstawie stawek cennikowych, które nie obejmują upustów i rabatów.

Największą kwotę - 214,5 mln zł - na reklamę swych marek Plus, Sami Swoi, Simplus, MixPlus oraz na reklamę wizerunkową - wydał Pol- komtel. Wydatki tego operatora były o ponad 127 proc. wyższe niż rok wcześniej.

Ubiegłoroczny lider - Polska Telefonia Cyfrowa - w ciągu trzech kwartałów na reklamę wydał 170,1 mln zł (wzrost o 18,3 proc.). Z kolei kontrolowana przez Telekomunikację Polską PTK Centertel kupiła reklamy za niemal 145 mln zł (wzrost o 47,6 proc.).

Tegoroczny debiutant, czyli P4, operator sieci Play na reklamę wydał nieco ponad 77 mln zł, czyli dwa razy mniej niż PTK Centertel i niemal trzy razy mniej niż Polkomtel. Najmłodszy gracz na rynku we wrześniu na reklamę wydał blisko 13,2 mln zł, o 1/3 mniej niż PTK Centertel i niemal o połowę mniej niż Polkomtel.

Prostą zależność między wydatkami na reklamę a liczbą pozyskanych klientów widać jedynie w przypadku Pol-komtelu (w obu przypadkach jest liderem). Jak się wydaje najefektywniej pieniądze na reklamę wydaje Play.

TOMASZ ŚWIDEREK

tomasz.swiderek@infor.pl