Światowa sprzedaż telefonów komórkowych przekroczyła 309 mln sztuk w trzecim kwartale 2008 r. To o 6 proc. więcej, niż w trzecim kwartale 2007 r. - podała firma badawcza Gartner.

Analitycy Gartner zwracają uwagę, że pomimo wzrostu, rynek zaczął rosnąć w tempie jednocyfrowym. W trzecim kwartale 2007 r. - w porównaniu do trzeciego kwartału 2006 r. - rynek wzrósł o 16 proc.

Liderem sprzedaży pozostaje Nokia, która w trzecim kwartale sprzedała ok. 118 mln telefonów komórkowych. Dobre wyniki w omawianym okresie zanotował Samsung, który sprzedał ok. 53 mln telefonów, zanotował 26,3-proc. wzrost sprzedaży w ujęciu rocznym i znalazł się na drugiej pozycji. Zdaniem analityków, koreańska firma zdobywa przewagę dzięki popularności takich modeli telefonów, jak Tocco i Omnia. Gartner podał też, że Samsung coraz lepiej radzi sobie na rynku dzięki temu, że oferuje lepsze produkty za mniejsze pieniądze niż konkurencja.

Globalny kryzys finansowy rozpętał bitwę o trzecią pozycję na rynku producentów pomiędzy firmami: Sony Ericsson, Motorola i LG. W trzecim kwartale tę bitwę wygrał Sony Ericsson - poinformowała dyrektor badań urządzeń mobilnych Gartner Carolina Milanesi.

Gartner to firma analityczna, zajmująca się badaniami branży IT

Sony Ericsson sprzedał w trzecim kwartale 24,8 mln telefonów. Pomimo agresywnej strategii cenowej w Europie, na Środkowym Wschodzie i w Afryce, firma straciła dystans do czwartej w rankingu Motoroli, której sprzedaż w trzecim kwartale była niewiele niższa i wyniosła 24,6 mln sztuk. Piąte miejsce zajął LG z 24,1 mln sprzedanych telefonów. Zdaniem analityków, na słabszą sprzedaż tej firmy wpłynęła utrata ważnych kontraktów w Indiach, z których LG czerpał wysokie zyski.

Gartner w swojej analizie zwrócił też uwagę na Apple, firmę, która w trzecim kwartale rozpoczęła sprzedaż iPhone'a 3G w 51 krajach na świecie. Producent sprzedał 2 miliony egzemplarzy i znalazł się na się na 7 miejscu w rankingu i - zdaniem analityków - jego sprzedaż będzie rosła.

Gartner to firma analityczna, zajmująca się badaniami branży IT. Jej siedziba mieści się w Stamford w USA. Firma powstała w 1979 roku. Zatrudnia 1200 analityków i konsultantów w 80 krajach na całym świecie.