Orlen, Lotos, BP, Shell, Statoil, a także Lukoil, czyli największe koncerny paliwowe działające w naszym kraju, zapowiadają mocne wejście w detaliczną sprzedaż AdBlue. Rynek ten jest coraz bardziej obiecujący, mimo znaczącego wzrostu cen preparatu, związanego z dramatycznym brakiem mocznika (podstawowego surowca do produkcji płynu) na rynku światowym.

Ceny rosną

- Wzrost cen na AdBlue nie wpłynie na zmniejszenie dynamiki wzrostu sprzedaży płynu. Zaobserwowaliśmy duży wzrost sprzedaży w ostatnich miesiącach, czyli sytuację odwrotną - mówi Justyna Ellens, prezes Greenchem Polska, jednego z głównych dystrybutorów preparatu w naszym kraju.

Według niej dzieje się tak, ponieważ sprzedaż 32,5-proc. roztworu mocznika jest ściśle powiązana z liczbą nowych samochodów wjeżdżających na drogi.

- To stanowi jedyny czynnik pomiaru poziomu sprzedaży AdBlue. Płyn jest obligatoryjnie stosowany w ciężarówkach i każdy nowy samochód, w którym zamontowany jest specjalny katalizator, powinien tankować AdBlue - wyjaśnia Justyna Ellens.

Szacuje się, iż każdego tygodnia wjeżdża na drogi europejskie 25 tys. nowych samochodów, które wymagają użycia AdBlue.

- W sytuacji braku alternatywy dla tego preparatu trudno mówić o wrażliwości tego produktu w związku z poziomem cenowym. Co najwyżej może się zmienić geografia sprzedaży - podkreśla Magdalena Kandefer z BP Polska.

Plany Orlenu i Lotosu

PKN Orlen już w listopadzie będzie sprzedawał AdBlue z dystrybutorów. Instalacje pojawią się na jedenastu stacjach.

- Planujemy także podtrzymać sprzedaż preparatu w kanistrach na około 200 stacjach - informuje Urszula Porębska, menedżer ds. zarządzania kategoriami paliwowymi w Orlenie. Według Michała Brylińskiego, zastępcy dyrektora działu zarządzania kategoriami paliwowymi PKN, koncern planuje do końca 2008 r. wybudować na swoich stacjach 20 instalacji do tankowania AdBlue. Preparat na stacje Orlenu dostarcza firma Yara, która w kwietniu br. wygrała przetarg na dostawy płynu. Spółka dostarcza preparat na stacje płockiego koncernu na zasadzie wyłączności. Przetargi na dostawy instalacji do PKN wygrały firmy Orlen Centrum Serwisowe, Dresser Polska oraz CGH.

- Planujemy też instalacje pierwszych dwóch modułów AdBlue na stacjach Orlen Lietuva na Litwie. Realizacja jest przewidziana na IV kwartał tego roku oraz I kwartał 2009 r. - zdradza nam Urszula Porębska.

Grupa Lotos (GL) zapowiada rozwój zarówno sprzedaży detalicznej AdBlue na stacjach, jak i udział w rynku hurtowym.

- Spółka Lotos Paliwa sprzedaje produkt oferując opakowania o pojemności 18 l na 200 stacjach własnych i partnerskich - informuje Agnieszka Maculewicz, koordynator ds. handlu AdBlue w gdańskim koncernie.

Według niej GL zamierza pod koniec lutego 2009 r. postawić pierwsze odmierzacze do wydawania płynu.

- Wytypowane stacje paliw sprzedające największe ilości preparatu w opakowaniach 18 l wyposażone zostaną w dystrybutory AdBlue - mówi Agnieszka Maculewicz.

Lotos sprzedaje AdBlue od września 2006 r. Współpracuje z Zakładami Azotowymi Puławy. GL w sprzedaży hurtowej posiada tysiąclitrowe wymienne zbiorniki z AdBlue. Gdańska spółka w ramach kompleksowej oferty skierowanej do klientów instytucjonalnych proponuje inwestycję w tzw. Lotos Diesel Service (LDS) wraz z modułem AdBlue, polegającą na postawieniu u kontrahenta kontenerowej stacji łączącej sprzedaż oleju napędowego i AdBlue.

BP, Shell i Statoil

Preparat dostępny jest obecnie już na około 50 stacjach partnerskich oraz kilkunastu własnych koncernu BP.

- Są to lokalizacje głównie tranzytowe. W większości przypadków sprzedaż odbywa się z kanistrów - wyjaśnia Magdalena Kandefer.

Kilka stacji franczyzowych ma jednak profesjonalne instalacje do tankowania preparatu.

- Nasi partnerzy samodzielnie podpisują umowy z dostawcami AdBlue - dodaje Magdalena Kandefer.

Produkt konfekcjonowany dostarcza firma Yara, podobnie zresztą jest w przypadku sieci Statoil. Według Krystyny Antoniewicz-Sas, rzecznika norweskiego koncernu w Polsce, spółka planuje w najbliższym czasie inwestycję w instalacje AdBlue.

- Na razie oferujemy produkt w pojemnikach 10-litrowych - wyjaśnia Krystyna Antoniewicz-Sas.

Preparat jest dostępny na 206 stacjach sieci. Z kolei Shell Polska taką ofertę ma na swoich 152 obiektach. Poza tym sieć rozpoczyna inwestycję w instalacje do wydawania preparatu z dystrybutora.

- Aktualnie prowadzone są takie prace na pięciu stacjach. Ponadto wszystkie nowe stacje Shell Polska, na których spodziewany jest duży udział transportu ciężkiego, będą wyposażone już w taką technologię - tłumaczy Alfred Kubczak z Shell Polska.

Jak twierdzi Wojciech Węcławek, dyrektor ds. AdBlue firmy Yara na Polskę, Czechy i kraje bałtyckie, produkt do instalacji Shell będzie dostarczać Yara. Roztwór mocznika w opakowaniach jednorazowych pochodzi natomiast od firmy Kemetyl Polska, spółki z Grupy Kemetyl, która należy do norweskiego koncernu Pemco.

Nowy konkurent

Do rywalizacji o rynek AdBlue w Polsce staje także silny gracz z Rosji. Najmłodsza w naszym kraju koncernowa sieć - Lukoil Polska - sprzedaje już produkt konfekcjonowany i szykuje inwestycje w instalacje. W tym przypadku również dostawcą jest Yara, która zaopatruje stacje w AdBlue w kanistrach. Współpraca tego producenta z rosyjską siecią w Polsce rozpoczęła się pod koniec zeszłego roku i dotyczy kilkudziesięciu stacji spośród wszystkich 106 placówek. Zdaniem Władymira Zandera, zastępcy dyrektora generalnego spółki Lukoil Polska, koncern ma propozycje wdrożenia na stacje instalacji do tankowania AdBlue. Nieoficjalnie dowiedzieliśmy się, że Lukoil prowadzi analizę rynku i spotkał się już z czterema dostawcami AdBlue w sprawie instalacji na swoich stacjach.

CO TO JEST ADBLUE

AdBlue to roztwór mocznika umożliwiający samochodom ciężarowym spełnianie europejskich norm emisji spalin.

25 tys. nowych samochodów wymagających użycia AdBlue wyjeżdża co tydzień na europejskie drogi