Jednym z najbardziej perspektywicznych rynków dla naszych producentów są kraje azjatyckie. Zdaniem instytutu Oxford Economics eksport Polski do Azji w ciągu najbliższych kilku lat może rosnąć nawet w dwucyfrowym tempie. Jako przykłady analitycy wymieniają kilkunastoprocentowe wzrosty w przypadku Bangladeszu, Wietnamu czy Malezji. W perspektywie 15 lat naszymi głównymi partnerami eksportowymi pozostaną takie kraje, jak: Niemcy, Wielka Brytania, Francja i Turcja, ale w pierwszej piątce Stany Zjednoczone najprawdopodobniej zastąpią Chiny.
Zwiększenie udziału eksportu do krajów azjatyckich i afrykańskich w naszej sprzedaży zagranicznej zapowiedziało już Ministerstwo Rozwoju, które w tym celu zamierza zreformować zagraniczne placówki (wydziały promocji handlu). Będą wzmocnione kadrowo i pojawią się w kolejnych krajach, np. Wietnamie czy Iranie.
Tematów związanych ze współpracą polskich i azjatyckich przedsiębiorstw nie może zabraknąć na tegorocznym Europejskim Kongresie Gospodarczym w Katowicach (w dniach 18–20 maja). Jak mówi nam Wojciech Kuśpik, inicjator EKG oraz prezes Grupy PTWP, globalna gospodarka oraz ekspansja firm z regionu Europy Centralnej będzie jednym z wiodących tematów imprezy. – Dla tych przedsiębiorstw pierwszym naturalnym kierunkiem ekspansji była Unia Europejska. Dziś szukamy nowych rynków poza Unią, czyli Azja i Afryka – mówi.
W ramach EKG odbędzie się Forum Współpracy Gospodarczej Europa-Chiny, podczas którego będzie mowa m.in. o transferze produktów, wiedzy, technologii między Europą i Chinami, a także o tym, z jakimi barierami należy się liczyć. Zaplanowano również debaty poświęcone relacjom polsko-japońskim. Kierunek ten jest perspektywiczny również dlatego, że PLL LOT z początkiem tego roku zainaugurował pierwsze w historii bezpośrednie połączenie lotnicze do Tokio.
Jak zapewniają organizatorzy, tegoroczny EKG cieszy się rekordową frekwencją. Do ubiegłego tygodnia zarejestrowało się ponad 7,5 tys. gości.