statystyki

Polski eksport musi wyjść także poza Unię Europejską

autor: Tomasz Żółciak17.05.2016, 07:30; Aktualizacja: 17.05.2016, 07:55

Jednym z najbardziej perspektywicznych rynków dla naszych producentów są kraje azjatyckie. Zdaniem instytutu Oxford Economics eksport Polski do Azji w ciągu najbliższych kilku lat może rosnąć nawet w dwucyfrowym tempie. Jako przykłady analitycy wymieniają kilkunastoprocentowe wzrosty w przypadku Bangladeszu, Wietnamu czy Malezji. W perspektywie 15 lat naszymi głównymi partnerami eksportowymi pozostaną takie kraje, jak: Niemcy, Wielka Brytania, Francja i Turcja, ale w pierwszej piątce Stany Zjednoczone najprawdopodobniej zastąpią Chiny.

Reklama


Zwiększenie udziału eksportu do krajów azjatyckich i afrykańskich w naszej sprzedaży zagranicznej zapowiedziało już Ministerstwo Rozwoju, które w tym celu zamierza zreformować zagraniczne placówki (wydziały promocji handlu). Będą wzmocnione kadrowo i pojawią się w kolejnych krajach, np. Wietnamie czy Iranie.

Tematów związanych ze współpracą polskich i azjatyckich przedsiębiorstw nie może zabraknąć na tegorocznym Europejskim Kongresie Gospodarczym w Katowicach (w dniach 18–20 maja). Jak mówi nam Wojciech Kuśpik, inicjator EKG oraz prezes Grupy PTWP, globalna gospodarka oraz ekspansja firm z regionu Europy Centralnej będzie jednym z wiodących tematów imprezy. – Dla tych przedsiębiorstw pierwszym naturalnym kierunkiem ekspansji była Unia Europejska. Dziś szukamy nowych rynków poza Unią, czyli Azja i Afryka – mówi.

W ramach EKG odbędzie się Forum Współpracy Gospodarczej Europa-Chiny, podczas którego będzie mowa m.in. o transferze produktów, wiedzy, technologii między Europą i Chinami, a także o tym, z jakimi barierami należy się liczyć. Zaplanowano również debaty poświęcone relacjom polsko-japońskim. Kierunek ten jest perspektywiczny również dlatego, że PLL LOT z początkiem tego roku zainaugurował pierwsze w historii bezpośrednie połączenie lotnicze do Tokio.


Pozostało jeszcze 11% treści

Czytaj wszystkie artykuły
Miesiąc 97,90 zł
Zamów abonament

Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Zapoznaj się z regulaminem i kup licencję
Więcej na ten temat

Reklama


Artykuły powiązane

Polecane

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Polecane

Reklama