statystyki

Reklama leków – nie zakazywać, usprawnić nadzór

autor: Ewa Rutkowska10.05.2016, 07:32; Aktualizacja: 13.05.2016, 14:23

Realizacja celu unijnej dyrektywy byłaby zagrożona, gdyby państwo członkowskie mogło wprowadzać nieprzewidziane w niej wyraźnie zakazy i ograniczenia

Reklama


Media donoszą o rozważanym przez polityków zakazie reklamy m.in. leków. Miałby on zahamować niekorzystny wpływ wprowadzających w błąd materiałów promujących te produkty. Nie można jednak zapominać, co mówi w tej kwestii prawo unijne i gdzie leżą prawdziwe przyczyny nieprawidłowości.

Zgodnie z przepisami publiczna reklama leków dostępnych bez recepty (tzw. OTC) jest dozwolona. Nie oznacza to dowolności: prawo mocno ogranicza swobodę w zakresie stosowanych w reklamie leku przekazów. Nakazuje również zamieszczanie w niej określonych obligatoryjnych elementów (np. ostrzeżenia o konieczności zapoznania się z ulotką bądź konsultacji z lekarzem lub farmaceutą w przypadku reklamy skierowanej do publicznej wiadomości). Kluczowymi normami są: zakaz wprowadzania w błąd, nakaz obiektywnej prezentacji oraz zgodności z Charakterystyką Produktu Leczniczego, czyli zatwierdzonego przez właściwe organy dokumentu z informacjami o leku. Wszystko to ma zapewnić zachowanie rzetelności i wyważenia przekazu – co oczywiście nie odbiera mu charakteru reklamowego.

Co na to prawo unijne?

Polskie przepisy reklamowe odnoszące się do produktów leczniczych nie są krajowym wynalazkiem, lecz stanowią wynik implementacji dyrektywy 2001/83/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie wspólnotowego kodeksu odnoszącego się do produktów leczniczych stosowanych u ludzi. Rozważania dotyczące zaostrzenia regulacji reklamowych nie mogą być prowadzone w oderwaniu od źródła, z którego pochodzą. Nie ulega już wątpliwości, że w zakresie reklamy leków dyrektywa 2001/83 dokonuje pełnej harmonizacji, a przypadki, w których państwa członkowskie mogą przyjąć przepisy stanowiące odstępstwo od zasad ustanowionych w rzeczonej dyrektywie, mają charakter wyjątkowy i są w niej wyraźnie wymienione.


Pozostało jeszcze 79% treści

Czytaj wszystkie artykuły
Miesiąc 97,90 zł
Zamów abonament

Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję
Więcej na ten temat

Reklama


Artykuły powiązane

Polecane

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Polecane

Reklama