W 2007 roku liderami na rynku motoryzacyjnym – dzięki fabii i corolli – pozostaną Skoda i Toyota. Zagrozić im może Fiat, który wprowadzi aż cztery nowe modele.


Najwięcej nowych modeli w tym roku wprowadzi na rynek Fiat Auto Poland. Obok fiatów: sedici, bravo, linea i „500”, pojawią się jednak także m.in. nowa fabia, nowa corolla, peugeot 308 (następca 307), czy wreszcie trzecia generacja forda mondeo.

Stać nas na coraz droższe auta

– W tym roku będziemy mieli do czynienia w dalszym ciągu z migracją między segmentami, tzn. klienci niższych segmentów będą przechodzić do wyższych. Największe wzrosty sprzedaży zanotują samochody z segmentów van, minivan i suv – uważa Jerzy Krężlewski, dyrektor marketingu Volkswagena w Kulczyk Tradex. Nie zmienia to faktu, że w Polsce wciąż sprzedaje się najwięcej aut miejskich i kompaktowych. To koncerny, które mają szeroką gamę takich modeli, są liderami na rynku.

Branża liczy na wzrost

Końcówka ubiegłego roku i pierwsze dni tego roku spowodowały, że przedstawiciele przemysłu motoryzacyjnego myślą już nie o spadkach, ale 3–10-proc. wzroście rynku w tym roku. Zdaniem Wojciecha Drzewieckiego z Instytutu Badania Rynku Motoryzacyjnego Samar o prymat na krajowym rynku walczyć na pewno będą Skoda, Toyota, Opel i Fiat. Dopuszcza on jednak możliwość pewnych przetasowań w czołówce. Jego zdaniem, najciekawiej zapowiada się rywalizacja pomiędzy liderami rynku, czyli Skodą i Toyotą. Obydwa koncerny wprowadzą w tym roku do sprzedaży nowe modele najchętniej dotąd kupowanych przez Polaków fabii i corolli. Druga generacja fabii trafi na polski rynek początkowo tylko w wersji hatchback. Dopiero pod koniec roku dołączy do niego kombi. Z kolei Toyota wprowadzi do sprzedaży zaprezentowanego niedawno następcę corolli: nowy hatchback auris oraz dziesiątą generację corolli w wersji sedan.

SAMOCHÓD ZA 30 TYS. ZŁ


W II poł. lat 90. • Można było kupić Skodę Felicję, Fiata Seicento lub Poloneza • W standardowym wyposażeniu oferowano wówczas: obręcze stalowe, tylną podgrzewaną szybę, fotele przednie z regulacją wzdłużną, obrotomierz. W 2007 roku • Można kupić Dacię Logan lub Fiata Pandę • W standardowym wyposażeniu można otrzymać: ABS z elektronicznym korektorem siły hamowania, czołową poduszkę powietrzną kierowcy/pasażera, kodowaną blokadę zapłonu, hydrauliczne wspomaganie układu kierowniczego.

Witold Nowicki, dyrektor Toyota Motor Poland, uważa, że sukces marki zależy przede wszystkim od zasobności portfeli Polaków i rozwiązań legislacyjnych importu samochodów używanych. – Jeżeli sytuacja ekonomiczna Polaków poprawi się, to będziemy kupować nowe samochody droższe, nie tylko toyoty, ale też np. volkswageny – uważa Nowicki. Jeżeli jednak sytuacja ekonomiczna Polaków zbytnio się nie poprawi, a rząd nie wprowadzi ograniczeń w imporcie samochodów używanych, to Polacy nadal wybierać będą samochody z importu albo tańsze nowe. Dlatego duże szanse na sukces w tym roku mogą mieć także azjatyckie marki, np. Kia, która na dobre rozpocznie sprzedaż swojego modelu ceed, produkowanego na Słowacji. Z liderami, czyli Toyotą i Skodą, mają jednak tylko szanse powalczyć Fiat i Opel. Włoski koncern, po latach nieobecności w segmencie aut kompaktowych, planuje w tym roku aż cztery premiery. Już w lutym w sprzedaży pojawi się sedici, a następnie bravo, linea, wreszcie w czwartym kwartale „500”. Fiat nie ukrywa, że nowymi modelami chce wrócić do ścisłej czołówki na krajowym rynku, bo 4. pozycja (w ostatnich miesiącach 2006 roku utracili 3 lokatę na rzecz Opla) wcale go nie zadowala. Możliwość przeskoczenia Opla w rankingu jest tym bardziej prawdopodobna, że w tym roku do salonów trafi jedynie nowa astra. Wojciech Halarewicz, członek zarządu Fiat Auto Poland, ujawnia, że wprowadzenie na rynek aż tylu modeli aut kompaktowych podyktowane jest chęcią wyraźniejszego zaznaczenia obecności tej marki na rynku flotowym. Obecnie klienci indywidualni wybierają bowiem samochody używane z importu. O sukcesie koncernów decydują więc firmy, kupujące obecnie 60–70 proc. nowych samochodów.

Firmy napędzą popyt

W tym roku udział firm w zakupach samochodów najprawdopodobniej też wzrośnie. Tak uważa Andrzej Sugajski, dyrektor Związku Przedsiębiorstw Leasingowych, na podstawie wyników sektora leasingowego. W ubiegłym roku firmy wyleasingowały o 40 proc. więcej nowych samochodów niż w 2005 roku. Jego zdaniem, w tym roku tempo wzrostu zakupów finansowanych przez firmy w leasingu może co prawda zmaleć, ale i tak utrzyma się na wysokim, 20-proc., poziomie. – Tak duży wzrost może być efektem, z jednej strony wyraźnego ożywienia gospodarczego, z drugiej zaś realizacją odkładanych w czasie decyzji o zakupie samochodów, w oczekiwaniu na zapowiadane i niezrealizowane pozytywne dla rynku regulacje prawne – mówi Sugajski. Udział używanych samochodów z importu jest na rynku leasingowym w dalszym ciągu marginalny. Przede wszystkim z uwagi na kwestie proceduralne (konieczność weryfikacji statusu prawnego pojazdu, ewentualnych obciążeń finansowych, wyceny pojazdu), nie mieszczące się w uproszczonych procedurach stosowanych przez firmy leasingowe. Głównymi motorami wzrostu zakupów samochodów mają być firmy kurierskie i policja.

Szersza perspektywa


UNIA Najbardziej popularnym modelem auta osobowego w 2006 roku w Europie był volkswagen golf, który wyprzedza renault clio, fordy focusa i fiestę, VW passata, opla astrę, BMW serii 3 i VW polo. Liderem rynku europejskiego pod względem sprzedaży jest Volkswagen. Koncern sprzedał w 2006 roku 1,66 mln sztuk pojazdów, zdobywając 10,8 proc. udziału w rynku. Drugą marką jest Opel (8,6 proc.), a trzecią Renault (8,4 proc.). Kolejne miejsca zajmują Ford, Peugeot, Citroen i Fiat.