Aż 5 mln internautów, czyli blisko połowa użytkowników sieci, korzysta dziś z blogów. Dlatego firmy coraz chętniej promują się w takich serwisach.

Aż 4,8 mln internautów w Polsce korzysta już z blogów – wynika z ostatnich danych Megapanelu za październik 2006 roku. To blisko połowa wszystkich internautów w Polsce, których według różnych szacunków jest już ponad 11 mln. Nic dziwnego, że firmy coraz chętniej wykorzystują blogi jako nowy kanał reklamowy w polskim internecie, w którym wydatki na promocję sięgną w tym roku około 300 mln zł. Najczęściej odwiedzany jest serwis blog.onet.pl największego portalu Onet.pl. Korzystało z niego 2,8 mln internautów, co stanowi 59,3 proc. wszystkich odwiedzających blogi. Drugie miejsce zajmuje serwis blox.pl portalu Gazety.pl, który ma blisko 1,5 mln internautów, zaś trzecia jest platforma blog.pl, której wynik to 1,3 mln osób. W rankingu znalazło się jeszcze 12 innych platform blogowych, należących między innymi do portali Wirtualna Polska i Interia. W niektórych coraz częściej pojawiają się reklamodawcy. – Jest całkiem spore zainteresowanie reklamą w serwisie blogowym – mówi Piotr Krawiec, kierownik ds. promocji i PR Grupy Onet. – Jako przykład może podać firmę Adidas, która zorganizowała konkurs w oparciu tylko i wyłącznie o blogi. Internauci pisali o piłce nożnej, a firma wybrała najlepsze prace i przyznała nagrody.

wartość rynku reklamy w internecie w 2007 roku wyniesie 300 mln zł liczba użytkowników serwisów z blogami sięga obecnie 4,8 mln

Onet stara się częściej wykorzystywać sponsoring. Do drugiej edycji konkursu na blog roku, który rozstrzygnięty zostanie na początku lutego, portal zdobył aż sześciu sponsorów. Inna forma reklamy, która pojawia się na blogach – jak na przykład na poświęconym polityce Salon.24.pl – to linki sponsorowane. Własne blogi tworzy także coraz więcej firm, niektóre wykorzystują je do wprowadzania na rynek nowych produktów – tak zrobiło ITI Neovision, które pod koniec roku wprowadziło na rynek trzecią platformę cyfrową n. Wysokość wydatków na reklamę w polskich blogach jest jeszcze niewielka, ale będzie stale rosnąć. W USA, gdzie rynek reklamy w internecie jest najbardziej rozwinięty, za cztery lata na reklamę w blogach, podcastach i kanałach RSS firmy wydawać mają 757 mln dol., szacuje firma badawcza PQ Media. Zresztą polskie sieci reklamowe i portale oferują już reklamę nie tylko w blogach, ale także w kanałach RSS – taką możliwość dają m.in. Ad.net, Agora, IDG.pl, Wirtualna Polska. Według Adama Wysockiego, dyrektora zarządzającego zajmującego się kampaniami interaktywnymi Next, działu Grupy Starcom Media Vest, wśród branż najbardziej zainteresowanych blogami są producenci dóbr szybkozbywalnych, odzieży, a ostatnio także sektor finansowy. Jeszcze trzy lata temu, według niego, firmy sporadycznie pytały o formy reklamy w blogach, dziś zainteresowanych jest nią od 20 do 30 proc. klientów agencji. – Najczęstszą formą promocji są rozmaite rodzaje sponsoringu. Użytkownicy blogów to osoby bardzo aktywne, więc inne formy reklamy się mniej sprawdzają.