Na świecie i w Europie gwałtownie spada sprzedaż samochodów, ale trend ten nie dotyczy Polski.

Od początku br. do końca września liczba zarejestrowanych w naszym kraju nowych samochodów osobowych zwiększyła się o 13 proc. - poinformował dziś instytut Samar, monitorujący rynek motoryzacyjny.

Chociaż w ostatnich miesiącach tempo sprzedaży nowych samochodów osobowych w Polsce nieco spadało, zdaniem ekspertów Samaru, w październiku wzrośnie do ok. 10 proc., czyli sprzedaż w tym miesiącu powinna przekroczyć 27,5 tysięcy sztuk.

"Nasz rynek od kilku lat znajduje się w kryzysie"

"Niestety, ten relatywnie wysoki wzrost nie oznacza, że sytuacja w Polsce jest dobra. Nasz rynek od kilku lat znajduje się w kryzysie" - powiedział szef Samaru Wojciech Drzewiecki.

231575 zarejestrowanych aut w okresie dziewięciu miesięcy daje w przeliczeniu na tysiąc mieszkańców wynik na poziomie sześciu aut. Wskaźnik ten jest jednym z najniższych w Europie. Daje on Polsce jedno z ostatnich miejsc na liście rankingowej krajów Unii Europejskiej.

Zdaniem Drzewieckiego - w dłuższej perspektywie polski rynek będzie się rozwijał, a jego ewentualny wzrost w okresie najbliższych lat może znacznie przewyższyć wzrosty w Europie.

Udział klientów instytucjonalnych w rejestracjach nowych aut na koniec trzeciego kwartału bieżącego roku wyniósł 47,3 proc. (109527 samochodów). W porównaniu do roku ubiegłego było to o 11,2 proc. więcej.

Osoby prywatne zakupiły i zarejestrowały 122048 nowych samochodów osobowych

Osoby prywatne zakupiły i zarejestrowały 122048 nowych samochodów osobowych, o 14 proc. więcej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego.

Po trzech kwartałach br. na pozycji lidera polskiego rynku umocniła się Toyota ze sprzedażą do końca września 26959 aut, o 5,9 proc. więcej niż rok wcześniej. Udział japońskiej marki w rynku krajowym przekroczył 11,6 proc., wobec 11,2 proc. na koniec czerwca br.

Na drugim miejscu jest Skoda, której auta wybrało 23250 klientów, o 8,4 tys. więcej niż przed rokiem. Udział czeskiego producenta w polskim rynku również wzrósł w stosunku do II kwartału - z 9,9 do 10,0 proc.

Trzecią lokatę zajmuje Opel z liczbą 20724 zarejestrowanych od początku roku aut, co oznacza wzrost o prawie 4,7 proc. w ciągu roku. W ostatnim kwartale udział marki w rynku zmniejszył się jednak z 9,5 do niespełna 9,0 proc.

Dalsze miejsca w kolejności zajmują: Fiat - 19135 sprzedanych aut (mniej o 2,1 proc.), Volkswagen - 17534 (wzrost o 26,9 proc.), Ford - 17243 (wzrost o 14,2 proc.), Renault - 14029 (wzrost o 20,7 proc.), Peugeot - 12646 (o 12,1 proc. mniej), Honda - 10614 (wzrost o 7,6 proc.) i Citroen - 10432 (wzrost o 6,1 proc.).

Drugą dziesiątkę rankingu otwierają marki azjatyckie, kolejno: Kia, Nissan, Suzuki i Hyundai. Wysoki wskaźnik wzrostu sprzedaży odnotowała Kia (+ 32,1 proc.), ale rekord w skali rynku osiągnął Hyundai (+ 154,6 proc.).

W trzech kwartałach br. roku sprowadzono do Polski 821778 samochodów używanych

W trzech kwartałach br. roku sprowadzono do Polski 821778 samochodów używanych, co stanowi ponad 85,3 proc. całego ubiegłorocznego importu.

Liderem rynku jest Volkswagen z ponad 20 proc. udziałem. Kolejne miejsca zajmują Opel (13,9 proc. rynku), Ford (8,8 proc.), Audi (8,6 proc.), Renault (7,8 proc.), Mercedes (4,7 proc.), BMW (4,3 proc.), Toyota (3,1 proc.), SEAT (3,0 proc.), a czołową dziesiątkę zamyka Peugeot (2,8 proc.).

Średni wiek sprowadzonego do Polski używanego samochodu osobowego w 2008 roku wynosi 10 lat (rok produkcji 1999).