Mimo dużych wydatków na drogi, efektów pod kołami odczujemy niewiele: zaledwie 6 kilometrów nowej autostrady i nowe nawierzchnie na części dróg ekspresowych.

Jedyna autostrada, która w tym roku zostanie oddana do ruchu, to 6 km trasy A6 pomiędzy Szczecinem a Kołbaskowem. Pozostałe będą dopiero w budowie. Największą inwestycją pozostanie autostrada A1, gdzie trwają roboty na odcinku z Gdańska do Grudziądza. Prowadzi je spółka Gdańsk Transport Company (GTC). Budowa kolejnego fragmentu z Grudziądza do Torunia rozpocznie się dopiero za rok. Na 2007 rok Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) zaplanowała natomiast przygotowanie projektu budowlanego i ogłoszenie przetargu na budowę. Choć ten odcinek pierwotnie miał być budowany także przez GTC, Ministerstwo Transportu odebrało gdańskiej firmie koncesję na jego wykonanie i użytkowanie ze względu na wysokie koszty inwestycji (7,5 mln euro za kilometr). Trasa będzie więc budowana przez państwo. W tym samym systemie powstanie kolejny fragment A1 z Torunia do Łodzi.

12 mld zł mogą wynieść wydatki na drogi w tym roku

Inaczej będzie w przypadku trasy pomiędzy Łodzią a Pyrzowicami w województwie śląskim: w tym roku zostanie podpisana umowa na budowę i eksploatację autostrady z prywatnym konsorcjum. Kolejny odcinek – od Pyrzowic do Gliwic – będzie dopiero w fazie projektowania. Budowany za to będzie ostatni fragment trasy – od Gliwic do granicy południowej, choć jeszcze nie wiadomo, czy w całości. Na pewno drogowcy zaczną prace pomiędzy Sośnicą a Bełkiem. Kiedy natomiast pojawią się pomiędzy Bełkiem a przygranicznymi Gorzyczkami, zależeć będzie od przebiegu postępowania przetargowego. W tym roku ma być podpisana umowa na budowę i eksploatację odcinka autostrady A2 pomiędzy Nowym Tomyślem a Świeckiem z prywatnym konsorcjum Autostrada Wielkopolska. Wyznaczonego terminu jednak nie ma. Tegoroczny plan zakłada także podpisanie umowy na odcinek pomiędzy Łodzią a Warszawą, ze Strykowa do Konotopy. Budowa zacznie się tymczasem na dwóch odcinkach autostrady A4: po stronie wschodniej z Krakowa do Szarowa oraz po zachodniej z Krzywej do Zgorzelca. Choć w tym roku efektów tych prac kierowcy nie odczują, drogowcy są optymistami: – 2007 rok oznacza wprowadzenie całej sieci autostrad w Polsce na zupełnie inny poziom. Wszystkie odcinki będą objęte pracami: budową, przygotowaniem projektów budowlanych lub prowadzeniem przetargów na wyłonienie wykonawców – zapowiada Zbigniew Kotlarek, generalny dyrektor dróg krajowych i autostrad.

AUTOSTRADOWE PLANY GDDKIA W 2007 ROKU


A1 Bełk–Świerklany – przetarg w przygotowaniu A1 Nowe Marzy–Czerniewice – przetarg w przygotowaniu A1 Toruń–Stryków – przetarg w przygotowaniu A1 Stryków–Pyrzowice – rozstrzygnięcie przetargu A2 Stryków–Konotopa – rozstrzygnięcie przetargu A2 Nowy Tomyśl–Świecko – umowa z koncesjonariuszem

Co z drogami krajowymi? Na blisko 2 tys. kilometrów będzie kontynuowana wymiana nawierzchni. Przedsięwzięcie mające objąć wszystkie drogi krajowe rozpoczęto 4 lata temu dzięki funduszom z Banku Światowego i Europejskiego Banku Inwestycyjnego. W ubiegłym roku GDDKiA wydała na nie ok. 1,5 mld zł. W tym roku pieniędzy na ten cel ma być więcej o ok. 300 mln zł (od 1,5 do 2 mld zł wynosi cały prognozowany wzrost wydatków całego budżetu drogowego), ale ostateczna kwota nie została jeszcze zatwierdzona. W tej chwili eksperci oceniają kondycję dróg na terenie wszystkich oddziałów, którym później będą przyznawane pieniądze do wykorzystania.