Firma sprzedająca komórki BenQ Siemens lub Siemens w Polsce – BenQ Poland – jest w trakcie likwidacji. A to oznacza, że niebawem mogą pojawić się kłopoty z obsługą gwarancyjną tych aparatów.

Biuro BenQ w Polsce jest stopniowo zamykane. – Jeśli firma handlowa nie ma co sprzedawać, nie ma sensu, by istniała. Dziś zajmujemy się sprawą zapewnienia serwisu dla telefonów już sprzedanych oraz sprawą znalezienia pracy dla osób zatrudnionych w Centrum Rozwoju Oprogramowania we Wrocławiu – mówił w poniedziałek dziennikarzom Dietmar Lerch, szef firmy w Polsce. Kłopoty polskiego BenQ to pochodna bankructwa niemieckiego oddziału tej firmy. BenQ Mobile powstało w 2005 roku po przejęciu przez tajwańskie BenQ przynoszącego wielkie straty działu telefonów komórkowych Siemensa. Jesienią tego roku BenQ przestało finansować niemiecką spółkę. W Polsce w zajmującym się m.in. sprzedażą komórek biurze pracowało 35 osób, a kolejne 350 we wrocławskim centrum badawczo-wdrożeniowym. Większość pracowników z Warszawy otrzymała wypowiedzenie.

1,5 mln sztuk telefonów komórkowych marki Siemens obejmuje w Polsce gwarancja

– Szukamy pracy dla 170 osób z Wrocławia. O ich zatrudnieniu rozmawiamy z trzema międzynarodowymi firmami – mówił Dietmar Lerch i dodał, że reszta znalazła już pracę w Siemensie oraz dwóch firmach współpracujących dotąd z wrocławskim centrum oprogramowania. Lerch poinformował, że sprzedażą komórek BenQ w Polsce i Europie Wschodniej (w 2007 roku ma pojawić się na rynku co najmniej 10 nowych modeli) zajmuje się firma Polconcept. I ona odpowiada za zapewnienie serwisu nowo kupowanych komórek.

MOŻNA SKŁADAĆ REKLAMACJE U SPRZEDAWCY


Istnieją dwa tryby reklamacyjne. Pierwszy – to złożenie zwykłej reklamacji u sprzedawcy, drugi – skorzystanie z gwarancji. Udzielenie gwarancji (zwykle przez producenta, niekiedy – przez sprzedawcę lub importera) jest jednak zawsze dobrowolne. Udzielenie gwarancji to prawo, a nie obowiązek przedsiębiorcy, może on dowolnie ustalić m.in. czas jej obowiązywania, miejsce napraw itp. Przedsiębiorca, który zamierza zlikwidować punkty serwisowe, powinien kontynuować zawarte wcześniej umowy. Może więc przestać wydawać gwarancje nowym klientom, ale musi zapewnić możliwość realizowania uprawnień reklamacyjnych w tym trybie konsumentom, którzy wcześniej dokonali zakupu – przez okres wskazany w dokumencie gwarancyjnym (czyli np. 2 lata od momentu sprzedaży telefonu). Tak więc, zarówno w sytuacji, gdy takie gwarancje nie będą udzielane, jak i wówczas, gdy będą kończone tylko stare umowy, będzie można złożyć reklamację u sprzedawcy (w ciągu 2 lat od dnia wydania towaru i nie później niż w ciągu 2 miesięcy od dnia dostrzeżenia wady). Wyłącznie od konsumenta zależy, czy skorzysta z reklamacji u sprzedawcy czy z gwarancji – można nawet korzystać z tych trybów na przemian.

Ewa Usowicz

– Serwis wcześniej kupionych telefonów mamy zapewniony do końca roku. Autoryzowani partnerzy serwisowi mają części – zapewniał Lerch. – Pracujemy nad tym, by także w 2007 roku był serwis. Oficjalny komunikat podamy w przyszłym tygodniu. Lerch nie chciał ujawnić, ile telefonów Siemensa i BenQ Siemens jest w Polsce objętych gwarancją. Na podstawie danych o udziale firmy w polskim rynku można szacować, że w grę wchodzi ok. 1,5 mln sztuk.