Sieci handlowe nie obawiają się spowolnienia i planują ekspansję na polskim rynku. To oznacza wzrost popytu na lokale handlowe.
Rynek nieruchomości handlowych nie ucierpi na kryzysie finansowym, który już odczuwają firmy budujące mieszkania. Wręcz odwrotnie - dynamiczny rozwój sieci sklepów powoduje, że dobrze usytuowane lokale ciągle są na wagę złota. Jak wynika z badań przeprowadzonych przez Akademię Rozwoju Systemów Sieciowych, ponad połowa sieci zadeklarowała, że w tym roku otworzy średnio po 19 nowych placówek. Obecnie w kraju działa 500 sieci franczyzowych i agencyjnych, które na kolejny rok zapowiadają równie intensywny rozwój.
Duży popyt na lokale przekłada się na stawki czynszów, które na razie nie będą maleć.
- Nie ma ku temu przesłanek. Blokada inwestycji handlowych na blisko rok spowodowana nieobowiązującą już ustawą o wielkopowierzchniowych obiektach handlowych znacznie ograniczyła podaż. A popyt nie spadł - zaznacza Magdalena Frątczak z CB Richard Ellis.
W kolejnych latach sytuacja się nie zmieni, ponieważ banki zaostrzyły politykę kredy- tową, a inwestorom trudniej uzyskać pieniądze.
Mały wybór powierzchni handlowych powoduje, że czynsze podlegają nadal trendowi wzrostowemu. Cena zależy od siły nabywczej rynku, dostępności lokali oraz jakości obiektu handlowego.
- W warszawskich centrach handlowych obowiązują najwyższe czynsze: 65-75 euro za mkw. W dużych miastach to 40-55 euro za mkw. - informuje Katarzyna Michnikowska, starszy analityk działu doradztwa Cushman & Wakefield.
Jeszcze więcej trzeba zapłacić za lokal w centrum miasta. Zmiana w zwyczajach zakupowych Polaków, którzy coraz chętniej robią zakupy w drodze powrotnej z pracy do domu, powoduje, że sieci handlowe coraz intensywniej rozglądają się za powierzchniami przy głównych ulicach miast.
- W stolicy za tak położony lokal trzeba zapłacić 90-97 euro za mkw. W Krakowie to wydatek 80-90 euro za mkw., we Wrocławiu - 65-75 euro - wylicza Katarzyna Michnikowska.
W mniejszych miastach także nie należy oczekiwać, że ceny będą spadać. Ze względu na duże nasycenie sklepami w największych aglomeracjach Polski międzynarodowe i krajowe sieci handlowy rozpoczynają ekspansję w miastach średniej i mniejszej wielkości. Na ich podbój nastawiaja się m.in. Troll, Planeta Mody, Thai-Mark, właściciel marki Quadri Folio, oferującej odzież dla dzieci i młodzieży.
To zwiększa czynsze w lokalach handlowych - w mniejszych miejscowościach dochodzą one do 40 euro za mkw.