Na pierwszy ogień pójdą trzy tysiące pracowników koncernu. Zmiany kadrowe w Volkswagenie będą dotyczyły pracowników biurowych i mają nastąpić do końca 2017 r.
Nie wiadomo, czy to koniec zwolnień, bo w czwartek Bernd Osterloh, szef ds. zatrudnienia w Volkswagenie (VW), powiedział, że będą one dotyczyły pracowników w USA oraz Europie.
Skala zwolnień ma być zależna od wielkości kary, jaką nałoży amerykański Departament Sprawiedliwości. A ten pozwał spółkę na astronomiczną kwotę 46 mld dol. za niezgodność prawie 600 tys. wyprodukowanych aut z amerykańskimi przepisami środowiskowymi. Aby załagodzić spór z regulatorem z USA, w środę z pracy zrezygnował Michael Horn, który od 2014 r. pełnił funkcję prezydenta i dyrektora generalnego VW Group of America.
To jednak nie koniec problemów firmy. W USA wytoczono ponad 500 pozwów przeciwko korporacji. Także niemiecki ubezpieczyciel Allianz zapowiedział pozew przeciw VW w związku ze stratą 8,6 mln euro w wyniku spadków cen akcji.
120 tys. pracowników zatrudnia VW w Niemczech
W zeszłym roku największa firma samochodowa w Europie zapowiedziała, że musi wydać 6,7 mld euro na pokrycie kosztów akcji naprawy 11 mln pojazdów na całym świecie. Na razie zapowiedziano cięcia wydatków sięgające 1 mld euro. Oszczędności mają być możliwe dzięki rozwiązaniu setek tymczasowych umów o pracę i wstrzymaniu produkcji nierentownych modeli. – Marka VW wdrożyła program poprawiający efektywność, który dotknie wszystkich obszarów naszej działalności, także kosztów utrzymania personelu – powiedział Reutersowi rzecznik marki.
140 tys. samochodów z silnikami przekłamującymi poziom emisji spalin jeździ po polskich drogach
Niemiecka spółka ma w Polsce trzy zakłady, w budowie jest czwarta fabryka w Białężycach, której otwarcie zaplanowano na drugą połowę br. Zakład Antoninek, Zakład Zabudów Specjalnych w Swarzędzu i Odlewnia Komponentów w Poznaniu zatrudniają prawie 8 tys. pracowników. Czy ich stanowiska są zagrożone?
Dagmara Prystacka, rzecznik prasowa VW Poznań, twierdzi, że nie słyszała o zwolnieniach w Polsce. Ewentualne zwolnienia mogłyby zaszkodzić nowej fabryce w Białężycach, która pod koniec br. planuje premierę modelu VW Crafter. – Realizujemy zamówienia i plan produkcji. Wszystko idzie zgodnie z harmonogramem – podkreśla Prystacka.
35,6 tys. pojazdów sprzedał w 2015 r. VW na polskim rynku