1,2 mld zł w 2007 roku wydał stołeczny Ratusz na rozwój komunikacji miejskiej w Warszawie; w roku 2008 będzie to 1,4 mld zł - poinformowała dziś prezydent stolicy Hanna Gronkiewicz-Waltz.

Na terenie węzła komunikacyjnego nad otwartą w sobotę stacją metra Młociny odbyła się konferencja podsumowująca zmiany w komunikacji miejskiej po dwóch latach rządów Gronkiewicz-Waltz.

Otwarcie ostatnich czterech stacji (Słodowiec, Stare Bielany, Wawrzyszew, Młociny) I linii metra i największego węzła komunikacyjnego w stolicy (zajezdnia tramwajowa, autobusowa, parking na 1000 aut) oraz zakup nowego taboru - to tylko niektóre inwestycje komunikacyjne zrealizowane w ciągu ostatnich dwóch lat - przekonywała Gronkiewicz-Waltz.

W latach 2007 - 2008 na inwestycje komunikacyjne w Warszawie wydano następujące kwoty: Zarząd Transportu Miejskiego - 892 mln zł, Tramwaje Warszawskie - 277 mln, Miejskie Zakłady Autobusowe - 260 mln oraz Metro Warszawskie - 30 mln.

Od marca 2007 r. na ulice Warszawy wyjechało 400 nowych autobusów

Od marca 2007 r. na ulice Warszawy wyjechało 400 nowych autobusów. "Od września 2008 r. trwa dostawa kolejnych 150. Skończy się w połowie grudnia, dzięki temu po dwóch latach kadencji na ulicach przybędzie 550 nowych autobusów - to oznacza, że wymieniliśmy niemal jedną trzecią taboru. Do Euro 2012 znikną wszystkie wysłużone Ikarusy" - mówiła Gronkiewicz-Waltz.

W ciągu dwóch ostatnich lat Warszawie przybyło 45 nowych tramwajów, w tym 15 niskopodłogowych. "Miesiąc temu ogłosiliśmy jeden z największych w Europie przetargów na dostawę 186 niskopodłogowych tramwajów, które dostarczone będą w latach 2010- 2012" - zapowiedziała prezydent Warszawy.

Przypomniała o wydłużeniu godzin kursowania metra w nocy w weekendy do godz. 3 nad ranem; pociągi kursowały najpierw co 30 minut, a obecnie co 15 min. Od lutego 2007 r. z nocnego metra skorzystało około miliona pasażerów. "Średnio w ciągu każdego weekendu (noc z piątku na sobotę i z soboty na niedzielę) jest to 11 tysięcy pasażerów" - powiedziała Gronkiewicz-Waltz.

Pytana, co robią władze miasta, aby zmniejszyć tłok w wagonach metra, Gronkiewicz-Waltz poinformowała, że zwrócono się do Urzędu Transportu Kolejowego z wnioskiem o zwiększenie dopuszczalnej prędkości pociągów z 60 do 80 km/h. "Pozwoli to na zwiększenie częstotliwości kursowania pociągów" - wyjaśniła.

Jak dodała, żeby ułatwić dojazd do centrum pasażerom komunikacji miejskiej, w najbliższym czasie zostaną wyznaczone pasy tylko dla autobusów na Trasie Łazienkowskiej i w Al. Jerozolimskich.

"Stawiamy na komunikację i transport publiczny"

Stołeczny Ratusz chce także, aby w listopadzie w pociągach Kolei Mazowieckich do Pruszkowa i Sulejówka zaczął obowiązywać bilet aglomeracyjny - wspólny bilet na kolej i komunikację w Warszawie. Bilety te mają obowiązywać także w pociągach Kolei Mazowieckich kursujących między Pruszkowem a Sulejówkiem. Obecnie na tej trasie, z biletu aglomeracyjnego, można korzystać tylko w wagonach SKM.

"Stawiamy na komunikację i transport publiczny, wszystkie te działania pokazują, że chcemy ją usprawnić i podnieść standard. Jest przed nami dużo do zrobienia, ale te dwa lata są udane" - podsumowała Gronkiewicz-Waltz.