statystyki

Jak zmienić warunki umowy, aby UOKiK tego nie zakwestionował

22.01.2016, 07:20; Aktualizacja: 22.01.2016, 08:56
Rynek usług telekomunikacyjnych

Rynek usług telekomunikacyjnychźródło: Dziennik Gazeta Prawna

Urząd w swoim stanowisku wyraźnie wskazał, że przedsiębiorcy – jeśli chcą mieć możliwość wprowadzenia zmian w zawartym kontrakcie – powinni umieszczać w nim klauzule modyfikacyjne. Ale to niejedyny wymóg.

reklama


reklama


Kluczowy wymóg zdaniem UOKiK wynika z art. 3841 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 121 ze zm.). Przepis ten wskazuje, że „wzorzec wydany w czasie trwania stosunku umownego o charakterze ciągłym wiąże drugą stronę, jeżeli zostały spełnione wymogi wskazane w art. 384 kodeksu cywilnego, a strona nie wypowiedziała umowy w najbliższym terminie wypowiedzenia”.

Przepis ten pozwala zatem przedsiębiorcy zmodyfikować istniejący stosunek obligacyjny w drodze wydania wzorca umownego, pozostawiając jednocześnie drugiej stronie wybór między akceptacją takiej modyfikacji a wypowiedzeniem zobowiązania (tak jak to miało miejsce w sprawie T-Mobile).

Inaczej mówiąc, nowy, zaproponowany przez przedsiębiorcę wzorzec zmodyfikuje dotychczasowe prawa i obowiązki stron jedynie wtedy, gdy zostaną spełnione dwie przesłanki łącznie:

● spełniony został obowiązek doręczenia wzorca,

● druga strona nie wypowiedziała umowy w najbliższym terminie wypowiedzenia.

UOKiK odwołuje się jednocześnie do orzecznictwa sądowego. Między innymi do wyroku Sądu Najwyższego z 15 lutego 2013 r. (sygn. akt I CSK 313/12), w którym stwierdził on, że zmiana treści stosunku zobowiązaniowego przez związanie wzorcem wydanym w czasie trwania tego stosunku dopuszczalna jest tylko wtedy, gdy taka możliwość została przewidziana w umowie lub we wzorcu poprzez zastrzeżenie klauzuli modyfikacyjnej.

UOKiK dodaje przy tym, że sądy wielokrotnie podkreślały, że klauzula modyfikacyjna powinna być dostatecznie skonkretyzowana i wskazywać okoliczności uprawniające do zmiany wzorca. Innymi słowy, przedsiębiorca podwyższający cenę za usługę konsumentom powinien wskazać, z czego ta podwyżka wynika (np. inflacja, zmiana kursów walut, zwiększenie jakości oferowanych usług, zmiany obowiązującego prawa etc.).


Pozostało jeszcze 95% treści

PROMOCJA
Czytaj wszystkie artykuły
Miesiąc już od 33,00 złZamów abonament

Przeczytaj artykuł
Koszt SMS-a 2,46 złZapłać sms-emMasz już kod?
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Zapoznaj się z regulaminem i kup licencję

Polecane

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Prawo na co dzień

Polecane

reklama