statystyki

Siedem wyzwań dla ministra infrastruktury

autor: Marcel Klinowski, Bartosz Piechota29.12.2015, 07:46; Aktualizacja: 29.12.2015, 09:09
biznes, firma, urządzenia mobilne

Budowa dróg ekspresowych i autostrad w dużym zakresie jest wspierana ze środków unijnych. Z kolei utrzymanie infrastruktury drogowej będzie wymagać wygospodarowania środków z budżetu.źródło: ShutterStock

Pomimo ogromu inwestycji stan i jakość transportu w Polsce pozostawia wiele do życzenia. Według Komisji Europejskiej Polska zajmuje pod tym względem przedostatnie miejsce wśród badanych 29 krajów. Dlatego przed nowym ministrem infrastruktury stoi wiele wyzwań.

Reklama


Reklama


1. Wprowadzenie efektywnego systemu zarządzania i utrzymania infrastruktury drogowej

Budowa dróg ekspresowych i autostrad w dużym zakresie jest wspierana ze środków unijnych. Z kolei utrzymanie infrastruktury drogowej będzie wymagać wygospodarowania środków z budżetu. Środki te będą wzrastać, gdyż z upływem lat i wygaśnięciem okresów gwarancyjnych oprócz bieżącego utrzymania konieczne będzie prowadzenie remontów. W związku z tym należy opracować model stałego, stabilnego finansowania tych kosztów ze środków budżetowych i zewnętrznych. Istotne będzie również wprowadzenie systemu, który pozwoli na precyzyjne ustalenie standardów w zakresie utrzymania dla każdego rodzaju infrastruktury drogowej oraz bieżące monitorowanie potrzeb.

2. System poboru opłat na drogach krajowych

Utrzymanie odpowiedniego standardu nowych dróg nie będzie możliwie bez efektywnego systemu poboru opłat. W porównaniu z innymi formami transportu transport drogowy jest gałęzią najbardziej dotowaną przez państwo. Z uwagi na tranzytowy charakter naszego kraju dziurawy system poboru sprawia, że polscy podatnicy finansują dodatkowo transport zagraniczny. Dlatego ważne jest jak najszybsze wprowadzenie systemu, który pozwoli zniwelować te różnice. W obecnej sytuacji optymalnym rozwiązaniem jest rozbudowa systemu elektronicznego kompatybilnego z systemami europejskimi i zastosowanie nowoczesnych technologii w celu uszczelnienia poboru opłat oraz ułatwienia ich dokonywania.

Sprawa jest pilna, gdyż z uwagi na niekonsekwencję poprzedniego rządu od prawie trzech lat do Skarbu Państwa nie wpływają środki z tytułu eksploatacji autostrad, które w założeniu miały być płatne. Z kolei napięcia społeczne wynikające z funkcjonowania dotychczasowego systemu są niwelowane prawem tworzonym naprędce i wzbudzającym olbrzymie kontrowersje. Tworząc system poboru opłat, należałoby też rozważyć możliwość jego wykorzystania w celu zapewnienia bezpieczeństwa publicznego.


Pozostało jeszcze 78% treści

Czytaj wszystkie artykuły
Miesiąc 89,90 zł
Zamów abonament

Mam już kod SMS
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Zapoznaj się z regulaminem i kup licencję

Polecane

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Prawo na co dzień

Polecane

Reklama