statystyki

Rynek hoteli wraca na ścieżkę wzrostu

autor: Patrycja Otto09.12.2015, 07:33; Aktualizacja: 09.12.2015, 10:46
pokój w hotelu

Większa liczba turystów w hotelach przełożyła się na wyższe wykorzystanie znajdujących się w nich pokoiźródło: ShutterStock

Ten rok będzie pierwszym od 2012 r., w którym liczba nowych obiektów przekroczy 50

Reklama


Turyści, a wraz z nimi inwestorzy, wracają do polskich hoteli. W pierwszym półroczu tego roku spośród 12 mln turystów korzystających z bazy noclegowej aż 8,1 mln wybrało na miejsce spania hotel. Tym samym z usług tego rodzaju obiektów skorzystało o 650 tys., czyli o 8,3 proc. osób więcej niż przed rokiem – wynika z danych GUS.

Ten wzrost następuje kosztem innych obiektów noclegowych, w których rok do roku liczba gości niewiele się zmienia lub wręcz spada. W motelach w tym roku zatrzymało się zaledwie o 0,3 proc. więcej osób niż rok temu – 110 tys. Podobnie jest w przypadku ośrodków wypoczynkowych – wzrost o 1,8 proc. do 520 tys. osób. Z kolei w przypadku schronisk mamy do czynienia z wyraźnym odpływem turystów – o 13 proc. w przypadku młodzieżowych (do 39 tys.) i 1 proc. w przypadku pozostałych tego rodzaju placówek (do 56,6 proc.).

Większa liczba turystów w hotelach przełożyła się na wyższe wykorzystanie znajdujących się w nich pokoi. W pierwszym półroczu tego roku współczynnik ten wzrósł do 42,6 proc. Dla porównania przed rokiem było to 39,9 proc. Dane te potwierdza Orbis, który przyznaje, że w tym roku frekwencja w jego hotelach wyniosła już prawie 79 proc. wobec 71 proc. rok wcześniej. Do tego, jak donosi Orbis, coraz więcej można zarobić na jednym pokoju. W przypadku tej sieci przychód na jeden pokój po trzech kwartałach tego roku zwiększył się do 164 zł ze 149 zł rok wcześniej.

Dobre perspektywy na rynku przyciągają inwestorów. Jak wynika z danych Polish Properties, firmy zajmującej się wycenami i doradztwem, średnia wartość transakcji inwestycyjnych przeprowadzonych na polskim rynku hotelowym wyniosła 160 mln euro. To dużo powyżej średniej z ostatnich 10 lat, kiedy oscylowała ona w okolicy 100 mln euro. – Do głównych transakcji tego roku można zaliczyć sprzedaż pięciogwiazdkowego hotelu Radisson Blu we Wrocławiu oraz Sheratona w Warszawie. Warto podkreślić, że łupem inwestorów padają też hotele klasy ekonomicznej, czego dowodem jest sprzedaż trzygwiazdkowych Mercure’ów w Lublinie i Zamościu – mówi Dorota Lachowska z Polish Properties.

Ale zakup istniejących obiektów to tylko jeden z rodzajów większej aktywności inwestorów na rynku. Innym jest realizacja nowych projektów. Jak wynika z danych GUS, w pierwszym półroczu tego roku rynek urósł o 66 hoteli. – Połowa z tych obiektów to hotele wybudowane od podstaw. Pozostałą część stanowią istniejące na rynku obiekty, które uległy rebrandingowi, dzięki czemu możliwa była ich kategoryzacja – informuje ekspert Instytutu Hotelarstwa Jacek Piasta. W sumie ten rok będzie pierwszym od 2012 r., w którym liczba nowych hoteli przekroczy 50.


Pozostało jeszcze 35% treści

Czytaj wszystkie artykuły
Miesiąc 97,90 zł
Zamów abonament

Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję
Więcej na ten temat

Reklama


Artykuły powiązane

Polecane

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Polecane

Reklama