DEBATA: INNOWACJE I ROZWÓJ

We wrześniu Apple zaprezentował nowe iPhone’y, skupiając na sobie uwagę technologicznego świata. Paradoksalnie to nie smartfon, który odpowiada za 2/3 przychodów firmy, był największym zaskoczeniem. Za takie uznać należy nowego iPada Pro. Apple do tabletu dołączył „innowacyjny” rysik. Można się z tego faktu podśmiewać, wspominając Steve’a Jobsa podczas premiery pierwszego iPhone’a, który na rysikach nie zostawił suchej nitki. Nowy szef ma nową wizję rozwoju firmy.

Ale zarówno tablet, jak i sławny już rysik to być może zapowiedź nowego trendu. W porównaniu z kuzynami z linii iPad’ów, nowe urządzenie jest ogromne, bo przekątna ekranu to 13 cali. Spokojnie może stanąć w szranki z laptopami pod względem wydajności. Apple zapewnia, że jest wydajniejszy od 80 proc. sprzedawanych w zeszłym roku komputerów. Z profesjonalnymi aplikacjami i rysikiem nowy iPad nie jest już narzędziem do konsumpcji treści, ale też pracy – jak komputer. Jeśli inni producenci pójdą tym tropem, mobilna rewolucja nabierze rozpędu, a cienkie i lekkie mobilne laptopy mogą zostać zastąpione jeszcze cieńszymi i lżejszymi tabletami.

Biznes w mobilnej rzeczywistości

Biznes w mobilnej rzeczywistości

źródło: Dziennik Gazeta Prawna

Póki co smartfon czy tablet, jako narzędzie do komunikacji i wyszukiwania informacji, służy raczej do konsumpcji treści niż do pracy. Jednak zadanie przedsiębiorcy nie polega tylko na tworzeniu, ale też zarządzaniu. A tu urządzenia mobilne stają się nieocenione, otwierając przed przedsiębiorcami wiele nowych drzwi.

Internet stał się naszą codziennością. Spośród 25 mln Polaków, którzy z sieci aktywnie korzystają, wielu nie wyobraża sobie życia bez tego udogodnienia. Krok za rozwojem internetu kroczy mobilna rewolucja. Ponad 20 mln Polaków posiada smartfony, kilka milionów tablety, a to wartości, które od lat sukcesywnie rosną i zdaniem ekspertów czekają nas dalsze wzrosty. Wszyscy ci ludzie to potencjalni klienci. Mobilna rewolucja sprawiła, że do pracy czy prowadzenia firmy przestają być potrzebne komputer i biurko.

Czego tak naprawdę potrzebuje przedsiębiorca? Nielimitowanych rozmów, SMS-ów i oraz stałego dostępu do skrzynki pocztowej. – Możliwość kontaktu z klientami z dowolnego miejsca staje się kluczowym elementem prowadzenia firmy. Oczywiście w tym kontekście niezbędny jest dostęp do stabilnej i szybkiej sieci – mówi Marta Szwakopf, kierownik działu marketingu SOHO w T-Mobile Polska S.A.

Zdalnie można kontrolować poczynania firmy, szybko reagować w razie potencjalnego kryzysu, zarządzać mobilną reklamą. Przedsiębiorcy coraz częściej zauważają, że bez reklamy w sieci firma sama się marginalizuje. Coraz więcej inwestują już nie tylko w reklamę online, ale też w reklamę mobilną. Smartfony czy tablety są wielką kopalnią wiedzy o przyzwyczajeniach, zachowaniach, ulubionych miejscach posiadacza, co tylko napędza reklamowy biznes i reklamy profilowane pod konkretnego użytkownika. Wreszcie firmy korzystające z internetu są bardziej konkurencyjne, bo lepiej i szybciej potrafią wyczuć trendy na swoich rynkach czy zadowolić klientów żądnych wygody i nowoczesności.

Internet w rozwoju firmy jest nie do przecenienia. Jednak sporo przedsiębiorców z uporem neguje nadejście cyfrowych czasów, o mobilnej rewolucji już nie wspominając. Dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek, główna ekonomistka Konfederacji Lewiatan, przebadała w tym roku 1111 aktywnych polskich przedsiębiorców pod względem stopnia cyfryzacji ich firm. Badanie uwzględniało firmy z sektorów mikro, małych i średnich. Wyniki są alarmujące. – Świat nam znowu ucieknie, bo jest coraz bardziej cyfrowy – komentowała dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek.

Okazało się bowiem, że prawie połowa z nich nie obsługuje klientów przez internet, wykorzystując pocztę elektroniczną. Jedynie 42 proc. wystawia e-faktury, zamiast archaicznych papierowych rachunków. Alarmujące jest też ignorowanie przez przedsiębiorców mediów społecznościowych. Obecność na Facebooku jest jak język angielski u młodego kandydata szukającego pracy. To nie tyle dodatkowa zaleta, ile wymóg pomagający nie wyprzedzić konkurencję, ale zrównać szanse. W Polsce Facebook jest najczęściej odwiedzaną stroną internetową, ustępując jedynie wyszukiwarce Google. Tymczasem tylko 3 na 10 firm posiada i wykorzystuje strony w mediach społecznościowych. Im bardziej zagłębiamy się w raport, tym gorzej. Co dziesiąty przedsiębiorca korzysta z chmury do przechowywania danych, zaledwie co piąty prowadzi portal online dla klientów. Choć niemal połowa badanych uważa posiadanie własnej strony internetowej za kluczowy zasób firmy, strony takie posiada co trzeci przedsiębiorca. – Trudno w to uwierzyć, a jednak – kwituje dr Starczewska-Krzysztoszek.

Doktor Starczewska-Krzysztoszek podzieliła firmy na trzy stopnie zcyfryzowania. Najlepiej jest wśród firm średnich, bo 70 proc. z nich w pełni korzysta z dobrodziejstw internetu, analogowych firm w tym sektorze jest jak na lekarstwo – niespełna 3 proc. Z kolei wśród firm mikro aż co czwarta jest analogowa, a 40 proc. z nich dopiero zaczyna wykorzystywać pojedyncze narzędzia internetowe.

Nie czarujmy się – internet i urządzenia kosztują. Jednak zdaniem autorki badania nie o pieniądze tu chodzi. – Koszty nie są wysokie. Przyczyna nie tkwi w kapitale, lecz w głowie – mówi dr Starczewska-Krzysztoszek. Jednak jakieś koszty ponieść trzeba. Nikt niczego za darmo nam nie da.

Firmy telekomunikacyjne prześcigają się w dostarczaniu klientom coraz bardziej złożonych usług, by zatrzymać ich przy sobie. Warto z tej zaciekłej konkurencji skorzystać. W T-Mobile zestawy 2 w 1 obejmują atrakcyjne pakiety danych wraz z dwoma urządzeniami. W zależności od potrzeb można wybrać Zestaw Standardowy, Multimedialny, Bez Limitu lub Premium. Każdy z nich zawiera nielimitowane rozmowy, SMS-y i MMS-y, a dla tych firm, które prowadzą biznes międzynarodowy, przygotowano opcje z nielimitowanymi rozmowami międzynarodowymi z krajami UE. To ogromne ułatwienie, bo choć unijni urzędnicy od lat walczą z dodatkowymi opłatami za roaming, te zniesione zostaną dopiero w czerwcu 2017 r., a biznes nie cierpi przestoju.

Dzięki pakietom telekomunikacyjnym, użytkownicy mogą nabyć po dwa nowoczesne urządzenia mobilne, właściwie w każdej konfiguracji. Jeśli przedsiębiorca nie do końca czuje, o co chodzi w mobilnej rewolucji, lecz chce brać w niej czynny udział, pracownicy T-Mobile doradzą, jaki pakiet będzie najefektywniejszy, czy to pod względem przydatności, czy wreszcie – cenowym. Lepiej poradzić się konsultanta telefonicznie lub przez internet, bo pakiety sprzedawane online są zwykle nieco tańsze niż te sprzedawane w salonach.

Ceny urządzeń zaczynają się już od 9 zł. przy abonamencie 50 zł, jest zatem w czym wybierać.

Kolejnym sposobem na ścięcie kosztów cyfryzacji jest amerykański trend, który powoli zaczyna się przyjmować w Polsce – czyli BYOD (ang. przynieś własne urządzenie). Polega na tym, że przedsiębiorca nie musi inwestować w sprzęt, a jedynie w mobilny internet i programy zapewniające bezpieczeństwo wewnętrznej komunikacji w firmie. Pracownik przynosi swój własny komputer, tablet czy smartfon, do którego jest przyzwyczajony, a pracodawca dba, by sprzęt ten był należycie chroniony.

– Możliwości jest wiele. Za stosunkowo niewielkie pieniądze można wprowadzić firmę w kolejny, bardziej dynamiczny etap rozwoju. To inwestycja, która wkrótce się zwróci – mówi Marta Szwakopf, kierownik działu marketingu SOHO w T-Mobile Polska SA.

PARTNER