Wydawcy prasy zaostrzają konkurencję, wchodząc coraz chętniej w nowy segment rynku - wydawanie książek i kolekcji płyt CD oraz DVD.

- Zachodni analitycy z wielkim zainteresowaniem patrzą na to, jak radzimy sobie jako wydawcy książek czy płyt DVD i CD. Dla wielu obserwatorów to nowe zjawisko, że wydawca prasy jest też przy okazji wydawcą złotych czy platynowych płyt, filmów czy książek, których łączny nakład sięga milionów egzemplarzy - mówi GP Marek Sowa, prezes Agory.

Wydawca Gazety Wyborczej w ciągu trzech kwartałów tego roku sprzedawał w sumie ponad 6 mln książek i książek wraz z płytami DVD i CD. Przyniosło jej to 96 mln zł przychodów, co stanowi około jedną dziesiątą wszystkich przychodów spółki, a zysk operacyjny wyniósł 9 mln zł.

Coraz więcej wydawców decyduje się na ten sposób zwiększania przychodów i walki o czytelnika. Największy konkurent Agory, koncern Axel Springer Polska, ograniczył dodawanie do Dziennika darmowych kolekcji, wprowadzając strategię podwójnej ceny - za gazetę z filmem płaci się więcej. Sprzedaż kolekcji i dodatków stosuje też Gazeta Prawna - w poniedziałek, stosując także strategię podwójnej ceny, wprowadzi na rynek publikację Przewodnik zimowy po Europie. Tym samym tropem poszły już niektóre tygodniki opinii, a także wydawcy prasy kolorowej, stawiając w przypadku książek na autorów znanych z telewizji.

Gruner+Jahr, wydawnictwo, które niedawno wprowadziło na rynek m.in. książkę Teraz My Prześwietlamy, napisaną przez autorów programu Teraz My w TVN, twierdzi, że udział w przychodach wydawcy ze sprzedaży kolekcji sukcesywnie rośnie. Dlatego w przyszłym roku G+J zamierza wprowadzić kolejne.

Zdaniem Marka Sowy, nowe zjawisko na rynku to dowód na to, że dziś wszyscy konkurują ze wszystkimi, co daje możliwości rozwoju, jakich wcześniej nie było.

- Po drugie, pokazuje, że należy się pożegnać z klasycznym rozumieniem biznesu wydawniczego, w którym wydawca prasy ogranicza się tylko do wydawania gazet. To za mało, by się rozwijać i wzmacniać swoją pozycję. Naturalnym krokiem jest więc rozwój w nowych segmentach, który pozwala na stworzenie kompleksowej oferty precyzyjnie dopasowanej do potrzeb klientów - mówi GP Marek Sowa.

KOLEKCJE WYDAWNICZE W GAZECIE PRAWNEJ

W tym roku wydawana przez Grupę Wydawniczą Infor Gazeta Prawna wprowadziła już na rynek 21 płyt CD i 7 książek. Z kolei wśród innych dodatków redakcyjnych są m.in. Wielka Encyklopedia Małego Przedsiębiorcy, Twój portfel, Twoja nieruchomość czy Akademia Rozwoju. W najbliższy poniedziałek ukaże się kolejna publikacja - Przewodnik zimowy po Europie. W przyszłym roku dla prenumeratorów GP dostępna będzie z kolei m.in. kolekcja książkowa przygotowana we współpracy z Wydawnictwem Naukowym PWN - Kalendarium Dziejów Świata.

MichaŁ Fura

michal.fura@infor.pl