statystyki

Jak rozpocząć prowadzenie działalności gospodarczej w Niemczech

autor: JP08.09.2015, 10:29; Aktualizacja: 08.09.2015, 11:10
Olbrzymi potencjał rynku Niemiec wschodnich sprawia, że coraz więcej polskich firm chce tam zaistnieć

Olbrzymi potencjał rynku Niemiec wschodnich sprawia, że coraz więcej polskich firm chce tam zaistniećźródło: ShutterStock

Polscy przedsiębiorcy coraz częściej decydują się na rozszerzenie swojej działalności lub założenie nowej na terenie Niemiec. Pojawia się pytanie, jaką formę prawną spółki wybrać? Wśród spółek kapitałowych najpopularniejsza okazuje się GmbH.

reklama


reklama


Opublikowane niedawno dane GUS o handlu zagranicznym w I półroczu 2015 r. wskazują, że obroty handlowe między Polską a Niemcami kolejny rok biją rekordy. Co ważne – coraz więcej eksportują tam nasze firmy. Według wstępnych danych GUS eksport towarów znad Wisły do zachodniego sąsiada w 2014 r. osiągnął rekordową wartość 178 mld zł. A w tym roku może paść kolejny rekord. Z kolei wartość importu towarów z Niemiec wyniosła 152 mld zł. A to oznacza, że saldo wymiany handlowej z Niemcami będzie na plusie: więcej tam sprzedajemy, niż kupujemy. Co więcej, takie dodatnie saldo utrzymuje się od 2009 r. Niemcy pozostają zatem głównym partnerem handlowym Polski. Z najnowszych danych GUS dotyczących eksportu w I półroczu 2015 r. wynika, że obecnie już 27 proc. całego eksportu stanowi eksport do tego kraju.

Olbrzymi potencjał rynku Niemiec wschodnich sprawia, że coraz więcej polskich firm chce tam zaistnieć. Rosnące zainteresowanie polskich przedsiębiorców potwierdzają izby gospodarcze. Także kancelarie prawne, które coraz częściej otwierają tam swoje biura. Polskie inwestycje w Niemczech wynoszą ok. 1,5 mld euro – szacuje Ambasada RP w Berlinie. Do największych inwestorów zalicza się m.in. PKN Orlen SA, Grupa Ciech, Azoty Tarnów, Odratrans SA – wynika z danych ambasady.

Ale nie tylko wielki kapitał jest tam obecny. – Jednak większość polskich przedsiębiorstw stanowią firmy jednoosobowe, dominują usługi branży budowlanej i rzemieślniczej. Według danych na koniec 2012 r. w Niemczech zarejestrowanych było ok. 180 tys. jednoosobowych przedsiębiorstw z udziałem polskich obywateli – mówi Beata Kaźmierczak z Polsko-Niemieckiej Izby Przemysłowo-Handlowej (AHK Polska).

Jakie branże były najchętniej wybierane przez polskich przedsiębiorców? Ponad 40 proc. firm należało do branży budowlanej, prawie 15 proc. – usługi różne, 12 proc. – handel i usługi naprawy pojazdów, 10 proc. – opieka nad osobami starszymi i niepełnosprawnymi, pozostała część – transport i gastronomia. – Stale zwiększa się liczba polskich przedsiębiorstw z branży usługowej, które otwierają w Niemczech własne filie – dodaje.


Pozostało jeszcze 87% treści
Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub wykup dostęp
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Zapoznaj się z regulaminem i kup licencję

Polecane

  • waldek(2015-09-15 18:49) Odpowiedz 00

    Fajnie by było żeby po 20 latch zacząc ich kolonizowac jak oni nas skolonizowali w latach 90. Życzę wszystkiego dobrego Orlenowi, kulczykom z Ciechu oraz Odry z Wrocławia aby nie bali sie tylko tam grali bo tylko konkurencja zmusza do rozwoju i innowacji w biznesie

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Prawo na co dzień

REKLAMA

Polecane

reklama