Marquard Media i Hachette starają się o licencję na wydawanie w Polsce amerykańskiego miesięcznika dla kobiet In Style.

Delegacja Marquard Media Polska, na czele z prezesem Tomaszem Ziębą, spędziła kilka dni minionego tygodnia w Nowym Jorku. Swoją siedzibę ma tam Time Warner, największa na świecie spółka medialna, do której należą m.in. takie firmy jak AOL, wytwórnia filmowa Warner Bros., telewizja CNN i HBO oraz spółka Time Inc. Wydaje ona około 130 magazynów kolorowych, w tym skierowany do kobiet In Style, który miesięcznie sprzedaje ponad 1,5 mln egzemplarzy. Oprócz USA ukazuje się jeszcze w sześciu innych krajach, m.in. Niemczech, Hiszpanii i Rosji. Według informacji GP, przedstawiciele należącego do szwajcarskiej grupy wydawniczej polskiego oddziału Marquard negocjowali warunki pozyskania licencji na wydawanie In Style w Polsce. Na placu boju nie są sami - o to samo starają się też inni wydawcy, m.in. Hachette Filipacchi Burda Polska.
- Rozmowy w tej sprawie się toczą. Jesteśmy zainteresowani wydawaniem tego magazynu. Myślę jednak, że jeśli wszystko potoczy się po naszej myśli, ewentualny termin jego wprowadzenia to nie wcześniej niż przyszły rok - mówi GP Tomasz Zięba.
Marquard Media, który wydaje m.in. Joya i Playboya, powiększył właśnie liczbę swoich tytułów w Polsce do dziewięciu. W zamian za Przegląd Sportowy Axel Springer Polska oddał mu tygodnik Pani Domu oraz trzy miesięczniki. Tym samym należące do Szwajcarów wydawnictwo wchodzi do pierwszej czwórki wydawców kolorowych magazynów na polskim rynku.
- Chcemy być pierwszoligowym graczem - dodaje Tomasz Zięba, odmawiając podania szczegółów zmian, jakie czekają przejęte tytuły, zanim nie będzie zgody na transakcje ze strony Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Czy na polskim rynku jest miejsce na kolejny tytuł dla kobiet? Gruner + Jahr nie wprowadził na przykład przygotowywanego od miesięcy miesięcznika One, bo w osiągnięciu rentowności - według wydawcy - przeszkodzić mogła niestabilność polskiego rynku, spowodowana wojną cenową i gadżetową.
Zdaniem Krzysztofa Kulesza, koordynatora ds. mediów w domu mediowym Zenith Optimedia, miejsce na rynku jest, ale zależy, na jakiej półce.
- Na polskiego Vogua jest jeszcze za wcześnie, In Style też należy do pism z wyższej półki. Pytanie, czy wydawca starałby się pozycjonować go wyżej niż obecne magazyny, czy raczej będzie polskim In Style, który w stosunku do oryginału będzie tym tytułem tylko z nazwy. Konkurencja jednak na pewno wzrośnie, co negatywnie odczuć może Twój Styl, Pani, a także Glamour i Joy - mówi.
20 mln zł może kosztować uruchomienie nowego tytułu w prasie kobiecej
SZERSZA PERSPEKTYWA - RYNEK
Analitycy szacują, że rynek reklamy prasowej, w tym magazynów kolorowych, wzrośnie w tym roku od 6 do 9 proc., a jego wartość wyniesie 2,1 mld zł. Rynek prasy dla kobiet podzielony jest w Polsce między Wydawnictwo Bauer, Edipresse Polska, Marquard Media Polska, Gruner+Jahr i Hachette Filipacchi Burda Polska oraz Agorę.
MICHAŁ FURA