statystyki

Jaguara w Polsce nie będzie, ale i tak wyprodukujemy więcej samochodów

autor: Damian Furmańczyk13.08.2015, 07:45; Aktualizacja: 13.08.2015, 08:02
Znak Jaguara. Fot. David Paul Morris/Bloomberg

Znak Jaguara. Fot. David Paul Morris/Bloombergźródło: Bloomberg
autor zdjęcia: David Paul Morris

Wygląda na to, że po raz pierwszy od 2008 r. wzrośnie u nas produkcja samochodów. Ale dystans dzielący nas od Czechów i Słowaków jest coraz większy

Reklama


Niepowodzenie w wyścigu o fabrykę Jaguara pozbawiło naszą gospodarkę szans na duże pieniądze i tysiące etatów. Na pociechę mamy wyniki wskazujące, że branża samochodowa notuje najlepsze wyniki od wielu lat. Po zebraniu danych z I półrocza jest już niemal pewne, że tegoroczna produkcja będzie większa niż w dwóch minionych latach.

Od stycznia do lipca fabryki w Polsce wyprodukowały 416,9 tys. aut osobowych i dostawczych. To o 11,9 proc. więcej niż w tym samym okresie ubiegłego roku. Najlepiej wypadł zakład General Motors w Gliwicach. Według Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar w pierwszych siedmiu miesiącach 2015 r. wyprodukował on 118 tys. pojazdów. Rok wcześniej było ich 57,2 tys.

Od początku roku wprowadzono trzecią zmianę i przedstawiciele GM deklarują, że w najbliższych miesiącach tempo pracy nie zostanie zmniejszone. – Do końca roku planujemy wyprodukować dwukrotnie więcej pojazdów niż w roku ubiegłym – przekonuje Wojciech Osoś z GM Poland. Dotychczas produkcję zakładu napędzały modele Astra GTC, Sedan i kabriolety Cascada. Powstawały, bo do końca sierpnia zakład odpoczywa – trwa przerwa wakacyjna. A zaraz po niej Gliwice będą przygotowywały się do wdrożenia produkcji nowej generacji Astry. W połowie września samochód będzie miał swoją światową premierę na Międzynarodowym Salonie we Frankfurcie. Nowe auto ma być o 200 kg lżejsze od poprzednika, a w wyposażeniu znajdą się m.in. osobisty opiekun kierowcy (zapewniający całodobowy kontakt ze służbami ratunkowymi) i adaptacyjne, matrycowe reflektory LED.

Nieco słabszy wynik od ubiegłorocznego zapowiada Volkswagen. Z linii produkcyjnej zakładu w podpoznańskim Antoninku ma zjechać 172 tys. aut. W ubiegłym roku było to 175,5 tys. pojazdów. – Różnica pomiędzy rokiem 2014 a planami na 2015 wynika z wprowadzenia na rynek nowego modelu Caddy 4 i konieczności przestawienia produkcji. Z tego powodu w okresie czerwiec–lipiec br. wyprodukowaliśmy mniej aut niż w identycznym czasie przed rokiem – tłumaczy Monika Hajbowicz, rzecznik prasowy Volkswagen Poznań. Dodaje jednak, że nowy model Caddy został dobrze odebrany na rynku i fabryka już przygotowuje się do zwiększenia produkcji w przyszłym roku kalendarzowym.


Pozostało jeszcze 47% treści

Czytaj wszystkie artykuły
Miesiąc 97,90 zł
Zamów abonament

Mam już kod SMS
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Zapoznaj się z regulaminem i kup licencję
Więcej na ten temat

Reklama


Artykuły powiązane

Polecane

Komentarze (1)

  • Wydawać by się mogło(2015-08-13 10:23) Zgłoś naruszenie 00

    Walicie propagandę POwską towarzyszu Furmańczyk. Żałosne musi być dawanie dxupy dzień po dniu

    Odpowiedz

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Prawo na co dzień

Polecane

Reklama