Debiut ogólnopolskiego dziennika Polskapresse zmusi konkurentów do zwiększenia wydatków na promocję tytułów. Do gry z nową inwestycją może wejść Mecom.

Wydająca obecnie osiem dzienników regionalnych Polskapresse zamierza przeznaczyć na uruchomienie ogólnopolskiego dziennika tyle, ile na nowe tytuły wydawali wcześniej konkurenci, czyli około 100 mln zł. Analitycy szacują więc, że Agora będzie musiała utrzymać wysokie nakłady na obronę Gazety Wyborczej, a w ubiegłym roku tylko walka z Axel Springer Polska kosztowała ją około 160 mln zł. Według nich, nie należy się spodziewać, aby w tej sytuacji swoje nakłady na promocję Dziennika i Faktu zmniejszył Axel Springer Polska. W sumie tylko trzech wydawców wyda w tym roku co najmniej 300 mln zł. Ale to nie koniec.

Mecom nie odpuści

Kolejnych inwestycji na polskim rynku dokonać może założony przez Brytyjczyka Davida Montgomerego fundusz Mecom, właściciel 51 proc. udziałów w Rzeczpospolitej i 12 tytułów regionalnych. Według informacji Gazety Prawnej, Mecom, jeśli nie porozumie się z Polskapresse w sprawie wspólnego dziennika ogólnopolskiego, rozważa nowe projekty wydawnicze w celu obrony swojej pozycji w Polsce. Tytuł zadebiutować ma w tym roku, ale Polskapresse nie udało się jeszcze namówić Brytyjczyków do współpracy, dzięki której gazeta miałaby pokrycie całego kraju z dziennikami regionalnymi. Paweł Fąfara, redaktor naczelny projektu, powiedział jednak GP, że Polskapresse wyda gazetę o zasięgu ogólnopolskim nawet bez Mecomu. Dlatego brytyjski fundusz rozważa kilka wariantów obrony swojej pozycji, na wypadek gdyby do współpracy z Polskapresse nie doszło. Wśród nich jest możliwość uruchomienia własnego projektu ogólnopolskiego na bazie dzienników lub bliższa współpraca tytułów regionalnych z Rzeczpospolitą. W żadnym z przypadków, jak wynika z naszych informacji, decyzja jeszcze nie zapadła, a ostateczny wariant może się zmienić.

Wojna gadżetowo-reklamowa

Konkurenci Polskapresse reagują. Axel Springer Polska wzmacnia przede wszystkim Dziennik, ściągając nowych ludzi i planując wzmocnienie części gospodarczej. Agora będzie dalej inwestować w Gazetę Wyborczą, ale wzmacniać także lidera rynku prasy bezpłatnej – Metro. Zdaniem analityków, należy się też spodziewać podobnych wydatków na obronę swojej pozycji, jak w ubiegłym roku, kiedy kosztowało ją to około 160 mln zł. Żeby przyciągnąć czytelników, wydawcy prasy codziennej jeszcze bardziej zaostrzą wojnę gadżetową. Częściej w dziennikach pojawiać się będą płyty z filmami i książki, wykorzystywany będzie także internet. Agora będzie zwiększać inwestycje w portal Gazeta.pl, Axel Springer Polska stronę internetową dla Dziennika, Rzeczpospolita wprowadza zmiany na swojej stronie, w nowej odsłonie ruszył też portal informacyjno-gospodarczy Infor.pl Grupy Wydawniczej Infor. Za pomocą internetu do wyścigu o czytelników z gazetami codziennymi przystąpiły też tygodniki opinii Newsweek i Wprost.

Rynek sceptyczny

Część specjalistów jest sceptyczna co do powodzenia nowych projektów na rynku. Według Jakuba Benke, prezesa Starcom MediaVest Group, jednej z największych grup domów mediowych w Polsce, rynek prasy jest bardzo trudny i raczej nie ma już miejsca na kolejny ogólnopolski dziennik. Sprzedaż wszystkich dzienników, jak wynika z danych ZKDP, była w lutym niższa o 1,8 proc. w stosunku do ubiegłego roku. Wydatki reklamowe firm w prasie mają w tym roku wzrosnąć o około 6 proc. do 2,15 mld zł. Jak na rywalizację o czytelników i pieniądze wpłynie wejście nowego tytułu? – Może liczyć na sukces, jeśli zaoferuje czytelnikom coś nowego, odróżniającego go od pozostałych. Zawsze jednak jego sukces w dużej mierze okupiony będzie utratą czytelników przez obecne dzienniki – uważa Maciej Hoffman, dyrektor Izby Wydawców Prasy.