To może być ostatni rok dynamicznego rozwoju Grupy TVN. Kontrofensywę szykują Polsat, TVP oraz budowana od podstaw TV Puls.


Całkowite wejście do internetu – do tego sprowadza się ogłoszona wczoraj strategia multimedialna Grupy TVN na najbliższe lata. Już 19 marca rusza wortal TVN24.pl, w następnej kolejności powstanie multiwortal TVN o charakterze rozrywkowym, w którym dostępne będą programy, filmy, seriale i kanały tematyczne całej grupy. Wczoraj prezes TVN Piotr Walter ogłosił, że pod koniec III kwartału firma uruchomi tematyczny kanał biznesowy.

Więcej przychodów z reklam

Grupa TVN zamierza zwiększyć w tym roku przychody o kolejne 26 proc., do ok. 1,5 mld zł. W połowie pochodzić mają z reklam i z opłat. W 2011 roku aż 70 proc. przychodów ma pochodzić z reklam. Grupa ogłosiła, że najważniejszy jest rozwój treści (programów), budowanie marki i poszerzanie sposobów dystrybucji. – To trzy najważniejsze rzeczy, które będą decydowały o sukcesie telewizji w dobie konwergencji mediów – ocenia Sobiesław Pająk, analityk CDM Pekao. Tylko w tym roku Grupa TVN zainwestuje do 175 mln zł. Pieniądze nie będą problemem, bo, jak ogłosiła wczoraj, ubiegłoroczny zysk netto wzrósł o 24 proc., do 258,8 mln zł, a o 35 proc., do 1,165 mld zł zwiększyły się też przychody. W tym roku przychody Grupy TVN wzrosnąć mają o kolejne 23–26 proc., a wyłączając portal Onet.pl – o 15–18 proc. Wzrost całego rynku reklamy szacowany jest na 10 proc., do około 3 mld zł. Jednak Grupie TVN rośnie konkurencja. Tytuł lidera pod względem oglądalności chce odzyskać Polsat. Stacja już w styczniu wprowadziła nowe seriale, a w wiosennej ramówce pojawi się wiele kolejnych, nowych propozycji. Inwestuje też w nowe technologie, takie jak HD. W 2006 roku stacji nie wiodło się także na rynku reklamy. Dom mediowy Starlink, który dokładnie oszacował przychody reklamowe TVN, twierdzi, że Polsatowi wzrosły one zaledwie o 4 proc., do 737 mln zł. Rośnie konkurencja Ale zagrożeniem dla TVN są też nowi, globalni gracze, którzy wchodzą na polski rynek. W drugiej połowie roku od budowania programu informacyjnego starania o widzów zacznie TV Puls, kontrolowana przez zakon franciszkanów z mniejszościowym udziałowcem, koncernem News Corporation Ruperta Murdocha. Wejście do Polski zapowiedział też koncern Central European Media Enterprises, właściciel stacji telewizyjnych w naszym regionie. – Może budować swoją pozycję poprzez skupowanie niszowych, perspektywicznych kanałów tematycznych – ocenia osoba działająca na rynku telewizyjnym.

Więcej kanałów tematycznych

Ciasno na rynku kanałów tematycznych robi się jednak już dziś. Zygmunt Solorz-Żak zamierza budować na bazie kupionego niedawno za około 25 mln zł TV Biznes kanał konkurencyjny dla TVN24. Jednocześnie kanał informacyjny na bazie TVP3 tworzy Telewizja Publiczna, która na starcie ma największy zasięg ze wszystkich nadawców. – W tym roku nie widzę jeszcze specjalnych zagrożeń dla TVN. Ale w dłuższym okresie TVN będzie coraz bardziej czuła oddech konkurencji na plecach – uważa Sobiesław Pająk.