Na wakacyjny wypoczynek wydamy w tym roku ponad połowę swoich dochodów - wynika z badań przeprowadzonych przez Grupę Ferratum. Pomimo skromnego budżetu, nie rezygnujemy jednak z wyjazdów i drobnych przyjemności.

Statystyczna polska rodzina przeznaczy w tym roku na wakacje równowartość 499 euro, czyli około 2060 złotych. To 50,1% miesięcznych dochodów gospodarstwa domowego. Urlopy spędzać będziemy głównie w kraju. Na wyjazdy krajowe przeznaczyć planujemy średnio 330 złotych (16% wakacyjnego budżetu). - Z badań wynika jasno, że wakacyjny wyjazd to duże obciążenie dla naszego portfela. Zarabiamy mniej niż Niemcy, Holendrzy czy Szwedzi i sfinansowanie urlopu pochłania większą część naszych zarobków. Wielu Polaków nie pojedzie w tym roku na wakacje, część osób zdecyduje się na weekendowy wypad lub dwa. Chętnie przejdziemy się natomiast do restauracji lub pubu i uzupełnimy garderobę o coś do ubrania na lato - mówi Łukasz Kuleta z Ferratum Bank.

Rozrywki towarzyskie: wizyty w barach i restauracjach, clubbing, czy wypoczynek na plaży, pochłoną nam tego lata 15% budżetu, czyli około 300 złotych. Nieco mniej (250 złotych) przeznaczymy na zakupy letniej odzieży. Nie będziemy też oszczędzać na sporcie - wyjście na basen, gra w piłkę i inne rozrywki sportowe to rzeczy, w które jesteśmy gotowi zainwestować. I to więcej niż pozostali Europejczycy. Planujemy wydać na nie 9% pieniędzy, czyli około 185 złotych. Badanie EUROPEAN SUMMER BAROMETER™ przeprowadzono w 17 krajach UE, tylko w Polsce uprawianie sportu znalazło się wśród wakacyjnych priorytetów.

- Polacy, podobnie jak Czesi, Słowacy, czy Litwini, będą też potrzebować więcej czasu na powrót do równowagi finansowej po wakacjach, niż mieszkańcy państw zachodnich. Część
z nas na pewno zechce skorzystać z wakacyjnej pożyczki. Zaciągnięcie pożyczki na niewielką kwotę jest łatwe. Ważne jednak, by korzystać z tej możliwości z rozwagą i w pełni kontrolować swoje wydatki - dodaje Łukasz Kuleta.

Co ciekawe, priorytety wakacyjne różnią się w poszczególnych krajach. I tak - Bułgarzy (21% swojego budżetu) i Łotysze (19%) skorzystają z dobrej pogody latem, by popracować w ogrodach i zająć się majsterkowaniem (DIY). Niemcy planują przeznaczyć 14% swojego budżetu na modne w tym sezonie ubrania. Najbardziej zapalonymi podróżnikami będą Holendrzy, którzy najwięcej tego lata (17%) przeznaczyć chcą na wycieczki zagraniczne.

W badaniu Grupy Ferratum udział wzięło 5685 gospodarstw domowych z 17 krajów UE.

Europejski Barometr Wakacyjny Grupy Ferratum