statystyki

UOKiK: Rynek finansowy nieprzyjazny klientom

autor: Patryk Słowik22.07.2015, 07:21; Aktualizacja: 22.07.2015, 09:05
UOKiK o e-commerce: Rynek finansowy nieprzyjazny klientom

UOKiK o e-commerce: Rynek finansowy nieprzyjazny klientomźródło: ShutterStock

Rynki e-commerce oraz usług finansowych wymagają wzmożonej aktywności organów rządowych w celu ochrony praw konsumenta. Twierdzi tak UOKiK w opublikowanym właśnie dokumencie „Polityka ochrony konkurencji i konsumentów”, w którym zidentyfikowano główne wyzwania stojące przed administracją publiczną.

Wiele do zrobienia jest także w zakresie ochrony polskich konsumentów w relacjach transgranicznych, czyli w sytuacjach gdy kupujemy u przedsiębiorców działających w innym państwie. „W szczególności konieczne będzie zapewnienie skutecznej egzekucji prawa w przypadku stwierdzenia naruszeń zbiorowych interesów europejskich konsumentów oraz wsparcie rozwiązań zabezpieczających ich przed negatywnymi skutkami działalności przedsiębiorców mających siedzibę poza obszarem Unii” – czytamy w dokumencie.

UOKiK ma także zamiar istotnie włączyć się w prace nad stworzeniem instrumentów, które wyeliminowałyby zjawisko tzw. blokowania geograficznego. Dla przykładu: nie powinno dochodzić do sytuacji, w której Niemiec może obejrzeć teledysk na portalu internetowym, podczas gdy Polak jest informowany, że „wyświetlanie materiału w kraju, w którym się znajdujesz, jest zablokowane”.

Ścisła kontrola

Równie dużo uwagi wymaga rynek finansowy. Jak stwierdza sam UOKiK, jest on uważany przez konsumentów za jeden z najmniej przyjaznych i wymagający weryfikacji. A zarazem ze względu na bezpośrednie przełożenie na środki posiadane przez obywateli należy go uznać za jeden z najważniejszych, o ile nie najważniejszy sektor.

Urząd chce zwrócić szczególną uwagę na oferowane przez instytucje produkty inwestycyjne. Zarazem wraz z Komisją Nadzoru Finansowego kontrolerzy weryfikować będą nie tylko wykonywanie umów przez przedsiębiorców, lecz także praktyki podejmowane na etapie przedkontraktowym (kontrola rzetelności przekazów reklamowych w zakresie informacji o możliwych zyskach czy też ryzyku).

Wynika to głównie z tego, że jednym z największych problemów na rynku jest tzw. misselling, czyli sprzedaż produktów niedopasowanych do potrzeb konsumenta. Na ogół są to produkty o dużym stopniu skomplikowania, co w praktyce uniemożliwia wielu konsumentom poznanie ich rzeczywistych właściwości (np. polisolokaty). 


Pozostało jeszcze 25% treści

Czytaj wszystkie artykuły na gazetaprawna.pl oraz w e-wydaniu DGP
Zapłać 97,90 zł Kup abonamentna miesiąc
Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Polecane