Europosłowie proponują jeden bilet na podróż w UE, również transgraniczną, przy wykorzystaniu przez podróżnego różnych środków transportu - drogowego, kolejowego, lotniczego czy wodnego. Ma to zachęcić Europejczyków do korzystania z transportu zbiorowego i ułatwić mobilność.

Jeśli państwa członkowskie nie zrobią postępu w tej dziedzinie w ciągu najbliższych pięciu lat, to europosłowie proponują, by Komisja Europejska przedstawiła unijne przepisy dla "zintegrowanego biletu".

"Zintegrowany system biletowy bez wątpienia ułatwi przemieszczanie się - jest to bardzo potrzebne w dzisiejszym zglobalizowanym świecie, gdzie podróżowanie jest coraz powszechniejsze. Łatwość, wygoda a także niższa cena jednego wspólnego biletu z pewnością przyciągnie więcej pasażerów i przyczyni się do rozwoju komunikacji zbiorowej" - ocenił europoseł Tomasz Poręba (PiS).

Parlament Europejski chce, by podróżni mieli pełną informację dotyczącą ofert podróży przedsiębiorstw publicznych i prywatnych świadczących przewozy lotnicze, kolejowe, wodne i drogowe w całej UE. Dzięki temu mogliby wyszukać najlepszą dla siebie opcję podróży łączącą różne środki transportu, zarezerwować i opłacić ją przez internet, a następnie odbyć podróż przy użyciu tylko jednego biletu. W pierwszej kolejności do 2020 roku mają być połączone ze sobą regionalne i lokalne rozkłady jazdy w ramach systemu krajowego, a następnie do 2024 roku ma nastąpić połączenie na poziomie transgranicznym.

Europosłowie apelują także do państw członkowskich, by w ciągu najbliższych pięciu lat wyposażyły wszystkie pojazdy w publicznym transporcie lokalnym w inteligentne systemy przekazywania informacji w czasie rzeczywistym. Dzięki temu możliwe byłoby nie tylko wydajne planowanie trasy podróży, ale i łatwiejsze reagowanie na zakłócenia w ruchu.

Parlament Europejski domaga się także, by KE przedstawiła do końca 2017 roku Kartę Pasażera obejmującą wszystkie środki transportu.

Przed europejskim transportem pasażerskim stoją liczne wyzwania, takie jak problem korków, rentowność środków transportu, czy efektywność energetyczna, mająca znaczenie dla środowiska. W sprostaniu tym wyzwaniom ma właśnie pomóc ogólnounijny system usług - informacji, planowania i zakupu biletu na podróż z wykorzystaniem różnych rodzajów transportu.

Ogólnounijne usługi mają sprzyjać korzystaniu z transportu zbiorowego, łącznie z takimi alternatywami jak wypożyczanie rowerów, systemy "parkuj i jedź" czy car-sharing. Ma to przeciwdziałać powstawaniu korków w warunkach, gdy natężenie ruchu na drogach wciąż wzrasta.

Lepsza integracja poszczególnych rodzajów transportu i lepsze wykorzystanie infrastruktury jest niezbędne, bowiem - jak wynika z raportu komisji transportu i turystyki PE - w 2012 roku 72,2 proc. podróżnych korzystało z samochodów osobowych. Autobusami jeździło zaledwie 8,2 proc., a pociągami - 6,5 proc.