CZYTELNIK: Chciałbym wystawić swoją firmę na targach biznesowych. Jak się przygotować? Na co zwrócić uwagę?

EKSPERT: Targi są formą zorganizowanego rynku, dzięki czemu umożliwiają szerokie kontakty biznesowe pomiędzy różnymi podmiotami. Firmom z wielu branż zależy na zaprezentowaniu swojej oferty i pokazaniu asortymentu klientom w bezpośrednim kontakcie, a taką sposobność dają im właśnie targi. Dlatego też ci, którzy chcą się zaprezentować na targach, powinni się odpowiednio do tego przygotować.

Targi pełnią funkcję zarówno kreatora rynku, jak i informacyjną, zatem przygotowana na nie oferta musi być przemyślana, staranie opracowana i pełna w odniesieniu do tego, co firma chce pokazać. Nie może jednakże być zbyt szeroka i rozbudowana, bo w trakcie targów wszystko dzieje się dość szybko i nikt nie ma czasu na przeglądanie oferty handlowej rozpisanej na 100 stronach.

Równie ważne jest stoisko, które pełni rolę wizytówki firmy. Istotna jest scenografia, dobór odpowiednich kolorów spójnych z kolorystyką logotypu firmy czy marki, odpowiednie meble. Warto pamiętać o zapewnieniu klientom spokojnego miejsca gdzie mogą przeczytać materiały czy zrobić notatki. Towary eksponowane na stoisku targowym muszą być starannie dobrane, posegregowane, ułożone w przemyślany logiczny sposób, przyciągający uwagę gości i zachęcający ich do podejścia do stoiska.

Kolejnym elementem jest przedstawiciel firmy oddelegowany do obsługi klientów i udzielania im wszelkich niezbędnych informacji. Musi on być perfekcyjnie przygotowany do swojej roli i dogłębnie znać temat. Nie może unikać trudnych pytań, a takie też zdarzają się podczas targów.

Decyzja o wzięciu udziału w targach jest ściśle związana ze strategią danej firmy. Nie wszystkie towary czy usługi wymagają prezentowania na targach i poszukiwania nowych odbiorców w taki właśnie sposób. Firmy, którym zależy na jak najszerszej prezentacji swoich wyrobów, powinny brać udział w targach dotyczących ich branży.