statystyki

Wydajemy na jedzenie poza domem coraz więcej. Jaka kuchnia jest najbardziej lubiana?

autor: Patrycja Otto16.09.2014, 09:55; Aktualizacja: 16.09.2014, 09:56
Choć pizza wciąż cieszy się dużym zainteresowaniem, eksperci nie polecają inwestycji w tego rodzaju lokal.

Choć pizza wciąż cieszy się dużym zainteresowaniem, eksperci nie polecają inwestycji w tego rodzaju lokal.źródło: ShutterStock

25,1 mld zł, które Polacy wydali w ubiegłym roku na posiłki spożywane poza domem, to kolejny rekord . Dla porównania, w 2012 r., kiedy to w naszym kraju odbywały się Mistrzostwa Europy, które napędziły rzesze klientów do pubów, barów i restauracji, wartość sprzedaży w tym sektorze wyniosła 24,3 mld zł, czyli 800 mln zł mniej.

Reklama


 Na przestrzeni ostatniej dekady wydatki w sektorze gastronomicznym zwiększyły się o prawie 8 mld zł. Zdaniem ekspertów trend wzrostowy będzie kontynuowany również w kolejnych latach. Moda na wygodę zapanowała bowiem już na stałe w naszym kraju. Jest to w dużej mierze związane z wydłużaniem się czasu pracy, co sprzyja kupowaniu gotowych posiłków na mieście. Z tego względu uruchomienie własnego biznesu w tej branży może być opłacalne. Może, bo tak jak przy każdej działalności koncept musi być dobrze przemyślany i dobrany do lokalizacji.

Kogo chcemy karmić?

Na co się zdecydować i co wziąć pod uwagę, planując debiut na rynku gastronomicznym? Po pierwsze trzeba ustalić grupę docelową. Według raportu „Polak na talerzu” Macro Cash and Carry poza domem najczęściej żywią się osoby młode w wieku 18–24 lata. Prawie 64 proc. Polaków w tym przedziale wiekowym je na mieście przynajmniej raz w tygodniu. Z kolei w grupie osób starszych, czyli w wieku powyżej 65 lat, odsetek ten stanowi 7,6 proc. Wynika z tego, że największą szansę powodzenia będą miały punkty oferujące niedrogie posiłki, do tego serwowane w opcji na wynos.

– Jeśli chodzi o menu, to w czasie lunchu najchętniej zamawiane są dania kuchni azjatyckiej, pizza, burger i dopiero na czwartym miejscu kuchnia polska. Wieczorem natomiast bezwzględnie króluje pizza – wymienia Michał Rokosz z portalu foodpanda.pl, współpracującego z ponad tysiącem restauracjami w całej Polsce.

Choć pizza wciąż cieszy się dużym zainteresowaniem, eksperci nie polecają inwestycji w tego rodzaju lokal. Mimo że jego uruchomienie jest stosunkowo łatwe i niedrogie. Wystarczy 100-150 tys. zł, z czego na same urządzenia należy przeznaczyć ok. 50 tys. zł (piec, zmywarka, mieszadło do ciasta, krajalnica do sera). Najwięcej pieniędzy pochłania jednak wykończenie lokalu, według ścisłych wytycznych sanepidu (pomieszczenie kuchenne powinno mieć płytki na ścianie do wysokości 2 m, w lokalu muszą być przynajmniej dwie toalety – jedna dla personelu, a druga dla klientów). Eksperci odradzają jednak taki biznes, ze względu na to, że konkurencja w nim jest największa. Do tego istnieje mnóstwo sieciowych lokali, jak Biesiadowo, Pizzeria Dominium, TelePizza, Domino’s Pizza, Da Grasso czy Pizza Hut, które mogą pozwolić sobie na przeprowadzanie częstych akcji promocyjnych. Konkurowanie z nimi jest bardzo trudne i odbija się na marży.


Pozostało jeszcze 71% treści

Czytaj wszystkie artykuły
Miesiąc 97,90 zł
Zamów abonament

Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję
Więcej na ten temat

Reklama


Artykuły powiązane

Polecane

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Polecane

Reklama