Ursus zawarł z Miejskim Przedsiębiorstwem Komunikacyjnym w Lublinie oraz Politechniką Lubelską umowę konsorcjum - Autobus Elektryczny Ursus, podała spółka.

"Na podstawie zawartej umowy strony będą współpracowały w budowie i badaniach elektrycznego autobusu miejskiego dostosowanego do potrzeb Lublina, z możliwością oferowania go miejskim przedsiębiorstwom komunikacyjnym w Polsce i poza jej granicami oraz, korzystając z potencjału członków konsorcjum, do stworzenia w Lublinie zaplecza produkcyjnego i badawczego autobusów elektrycznych. Liderem konsorcjum została spółka Ursus" – czytamy w komunikacie.

Zgodnie z założeniami konsorcjantów, w pierwszym etapie realizacji umowy zostanie wyprodukowany m.in. dwunastometrowy niskopodłogowy autobus elektryczny, który na naładowanej baterii przejedzie minimum 200 km.

"Autobus ten będzie wyposażony w szereg innowacyjnych rozwiązań, takich jak np. umieszczenie baterii po bokach pojazdu, na wysokości podłogi. Takie rozwiązanie pozwoli na szybką i bezproblemową wymianę baterii. Silniki napędowe o mocy 150 kW będą umieszczone w piastach kół osi tylnych i zasilane przez baterie litowo-jonowe o pojemności energetycznej min 200 kWh. Trwałość tych baterii została obliczona na minimum 6 lat" - czytamy dalej.

Stworzony przez Konsorcjum - Autobus Elektryczny Ursus ma zabrać nawet 70 pasażerów i znajdą się w nim 23 miejsca siedzące. Ponadto autobus będzie posiadał klimatyzowaną przestrzeń dla pasażerów, jak i dla kierowcy, a także możliwość szybkiego - 15-minutowego ładowania baterii na przystankach krańcowych.

"Zawarcie umowy Konsorcjum - Autobus Elektryczny Ursus oraz poszerzanie asortymentu oferowanego przez emitenta stanowi realizację polityki strategicznej zarządu spółki oraz jest odpowiedzią na zapotrzebowanie na innowacyjne i ekologiczne produkty na rodzimym rynku" – podsumowano w komunikacie.

Ursus specjalizuje się w produkcji i sprzedaży maszyn i urządzeń przeznaczonych dla rolnictwa. W 2011 r. spółka Ursus połączyła siły z innym rodzimym producentem maszyn dla rolnictwa - spółką Pol-Mot Warfama. Władze spółki zadecydowały o przeniesieniu produkcji ciągników do Lublina oraz rozszerzeniu zakresu asortymentowego produkowanych wyrobów.