Od stycznia do września z taśm montażowych krajowych fabryk zjechało 13,3 mln sztuk odbiorników, czyli o 7,2 proc. mniej niż przed rokiem. Tendencja spadkowa się nasila. Jeszcze w I półroczu tego roku bowiem produkcja wyniosła 9,2 mln sztuk, czyli była mniejsza 5,7 proc. niż przed rokiem.
Udziały producentów telewizorów w rynku / Dziennik Gazeta Prawna
Zdaniem Michała Kanownika ze Związku Importerów i Eksporterów Sprzętu Elektronicznego i Elektrycznego, przyczyną jest słabnący popyt na zagranicznych rynkach, na które polskie fabryki wysyłają większość swojej produkcji. Potwierdzają to dane GUS dotyczące eksportu. W I półroczu za granicę wysłano z naszego kraju 5,64 mln sztuk odbiorników. Rok temu było to 7 mln.
– W 2012 r. w Europie Zachodniej sprzedanych zostało 41 mln sztuk telewizorów. Prognozy na ten rok mówią już tylko o 35,6 mln. W czerwcu pięć głównych rynków, wśród których jest m.in. Hiszpania, Niemcy czy Francja, odnotowało 20-proc. spadek w ilości sprzedaży – informuje Marek Maciejewski, dyrektor produktu na Europę w firmie TCL, której żyrardowska fabryka wyprodukuje w tym roku 1,1 mln sztuk odbiorników. W 2012 r. wytworzyła 1,2 mln.
Jeszcze większy spadek zanotuje w tym roku fabryka LG Electronics w Mławie.
– Wyprodukujemy ok. 4,9 mln sztuk telewizorów. W zeszłym roku powstało ich 5,2 mln sztuk. Nasz eksport w tym roku jest niższy o 4 proc. niż w 2012 r. – tłumaczy Daniel Kortlan, dyrektor ds. korporacyjnych LG Electronics Mława.
Producenci przyznają, że spadki w produkcji byłyby jeszcze większe, gdyby nie Europa Wschodnia. Tu zapotrzebowanie na telewizory wciąż rośnie. W 2012 r. sprzedanych zostało 18,9 mln sztuk odbiorników, w tym ma to być już 21,5 mln sztuk. Mniej więcej połowa z tej liczby odbiorników trafi do Rosji.
W Polsce także popyt rośnie. W pierwszych trzech kwartałach na naszym rynku sprzedanych zostało 1,68 mln sztuk telewizorów. To o 18 proc. więcej niż przed rokiem. Pod względem wartości rynek wzrósł wolniej, bo o 8 proc. rok do roku, i wyniósł w sumie 718 mln euro.
– Duży udział w sprzedaży mają telewizory o przekątnej 32 cali. Wynosi on prawie 39 proc. A to w tym segmencie widoczna jest w największym stopniu wojna cenowa. Aby jej uniknąć, stawiamy na większe telewizory – zaznacza Marek Maciejewski.
Liderem rynku nadal jest Samsumg, który od stycznia sprzedał ponad 600 tys. odbiorników. Drugie miejsce zajmuje LG z wynikiem 380 tys. sztuk, a trzecie Toshiba – 120 tys. sztuk. Pierwszą piątkę największych graczy zamykają Philips oraz Sharp. Każda z tych marek sprzedała w tym roku nieco ponad 100 tys. odbiorników.
Dane za wrzesień pokazują jednak, że do końca roku ta kolejność może ulec zmianie. Samsung, Philips i Toshiba tracą bowiem wyraźnie udziały w rynku, podczas gdy coraz lepiej radzą sobie Sony, LG, Thomson i TCL.