Właściciel marki LOTTO niezależnie od środków pochodzących z dopłat do gier liczbowych i loterii przekazywanych na fundusz celowy związany z promocją kultury wspiera także wybrane, szczególnie innowacyjne projekty, które są ważne z punktu widzenia edukacji.

Dzięki wsparciu Fundacji LOTTO Milion Marzeń wystartował program „1/1 Mistrz i uczeń”, w którym dziesięciu najzdolniejszych młodych twórców i animatorów kultury w wieku od 18 do 35 lat zrealizuje swoje autorskie projekty pod okiem doświadczonych i uznanych mistrzów. We wrześniu odbędą się wstępne warsztaty dla osób wytypowanych do udziału w projekcie. Potem młodzi adepci sztuki otrzymają szansę stworzenia autorskiego projektu artystycznego lub społeczno-kulturalnego pod okiem takich sław jak Oskar Dawicki, Jolanta Dylewska, Zbigniew Libera, Tadeusz Rolke czy Tomasz Tomaszewski. Program powstał dzięki Towarzystwu Inicjatyw Twórczych „ę” oraz Fundacji LOTTO Milion Marzeń, która w 2009 r. została założona przez spółkę Totalizator Sportowy.

– Cieszy mnie, że przy naszym wsparciu udało się stworzyć program, dzięki któremu młodzi artyści mogą uczyć się od najlepszych i doskonalić swoje umiejętności. Staramy się wspierać projekty o szczególnych walorach edukacyjnych, jak właśnie program „Mistrz i uczeń”, oraz działania innowacyjne, dzięki którym na kulturę i nasze dziedzictwo narodowe można spojrzeć z zupełnie innej perspektywy. Takimi projektami są między innymi „Muzeum Utracone” czy produkcja filmu „Warszawa 1935”, w których realizację zaangażowaliśmy się w ostatnim roku – mówi Wojciech Szpil, prezes zarządu Totalizatora Sportowego. „Muzeum Utracone” to wspólny projekt MKiDN oraz Stowarzyszenia Komunikacji Marketingowej SAR, który ma na celu spopularyzowanie wiedzy o wywiezionych z kraju dziełach sztuki. Jednym z elementów informowania o tym są cykliczne prezentacje multimedialne odbywające się w czasie „Nocy muzeów”. Totalizator Sportowy jest od kilku edycji oficjalnym partnerem tych pokazów. Tak było też i 18 maja 2013 r. w Warszawie na dziedzińcu Pałacu Prezydenckiego oraz 19 maja 2013 r. w Krakowie na Wawelu.

Z przywracaniem pamięci o polskim dorobku kulturalnym sprzed wojny związany jest także projekt „Warszawa 1935”. Marka LOTTO jest partnerem strategicznym filmu o stolicy, którego premiera odbyła się 15 marca 2013 r. Krótkometrażowy film został zrealizowany przez studio efektów specjalnych Newborn. Produkcja przenosi widzów do stolicy z okresu dwudziestolecia międzywojennego. Podstawą dla wiernej rekonstrukcji cyfrowej projektu były fotografie dostępne między innymi w Archiwum Państwowym Miasta Stołecznego Warszawy oraz materiały udostępnione przez Fundację „Warszawa 1939”. Twórcami filmu są Tomasz Gomoła i Ernest Rogalski, a projekt został objęty honorowym patronatem Bogdana Zdrojewskiego, ministra kultury i dziedzictwa narodowego, oraz Polskiego Komitetu do spraw UNESCO. Partnerem edukacyjnym filmu jest Narodowe Centrum Kultury.

PARTNER MERYTORYCZNY: Totalizator Sportowy

Piotr Boniecki