Ok. 73 mln zł to środki związane z promocją kultury. Dzięki nim w całym kraju odbyły się liczne wydarzenia artystyczne. W ciągu ostatnich dziesięciu lat właściciel marki LOTTO przekazał na ten cel niemal 1,3 mld zł.

– W Europie standardem jest, że część dochodu z gier wraca do społeczeństwa w postaci dofinansowania inicjatyw sportowych i kulturalnych – wyjaśnia Weronika Achramowicz, radca prawny z kancelarii Baker & McKenzie Krzyżowski i Wspólnicy sp.k. Jak to działa w praktyce? Kupując w kolekturze jeden kupon na losowanie LOTTO, wydajemy 3 zł. Z wpłaconej przez nas kwoty 46 gr przekazywane jest na Fundusz Rozwoju Kultury Fizycznej, 12 gr na Fundusz Promocji Kultury, a 2 gr na Fundusz Rozwiązywania Problemów Hazardowych. Funduszami tymi dysponują Ministerstwo Sportu i Turystyki, Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Ministerstwo Zdrowia, a pieniądze przekazywane są w trybie konkursowym do organizacji pozarządowych, samorządów i instytucji kultury.

Miliony na kulturę narodową

Miliony na kulturę narodową

źródło: Dziennik Gazeta Prawna

W pierwszym półroczu 2013 r. Totalizator Sportowy zanotował zysk sięgający 164 mln zł, a sprzedaż w wysokości 1,619 mld zł. W związku z tym w tym okresie fundusze celowe zostały zasilone kwotą ponad 364,9 mln złh, w tym 280,9 mln zł zostało przekazane na sport, 72,9 mln na kulturę i 10,9 mln na zdrowie.

– Przez ostatnie dziesięć lat, dzięki środkom uzyskanym z dopłat do naszych gier, na wsparcie polskiej kultury przeznaczone zostało prawie 1,3 mld zł – przypomina Wojciech Szpil, prezes zarządu Totalizatora Sportowego. Dodaje, że im lepsze wyniki finansowe osiąga spółka, tym więcej projektów mogą realizować polskie teatry, muzea czy ośrodki kultury.

W 2012 r. ze środków Funduszu Promocji Kultury dofinansowano ponad 1100 projektów, w tym między innymi Festiwal Malta 2012 w Poznaniu (1 mln zł), Międzynarodowy Festiwal Sztuki Autorów Zdjęć Filmowych Plus Camerimage w Toruniu (600 tys. zł) oraz Festiwal Filmowy Planete Doc (50 tys. zł). Prawie 2,7 mln zł przekazano na powiększenie kolekcji Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. Z funduszu przekazano też prawie 1 mln zł a remont i przebudowę Pałacu Czartoryskich w Krakowie oraz niemal 1,7 mln zł na modernizację oświetlenia sali im. Moniuszki w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie.

W 2012 r. sprzedaż Totalizatora Sportowego wyniosła 3,421 mld zł i była o 15 proc. wyższa w stosunku do wyników z 2011 r. Był to największy wzrost sprzedaży spośród spółek prowadzących loterie i gry liczbowe w Europie, gdzie średnia sprzedaż loterii wzrosła w ubiegłym roku zaledwie o 2 proc. Zysk właściciela marki LOTTO wyniósł 303 mln zł, czyli o 57 proc. więcej niż rok wcześniej.

PARTNER MERYTORYCZNY: Totalizator Sportowy

Piotr Boniecki