Netia w II kwartale odnotowała niewielki spadek przychodów kwartał do kwartału, ale wzrost zysku EBITDA i zysku netto. Niestety wzrost liczby świadczonych usług na sieci własnej nie rekompensuje jeszcze spadków na rynku regulowanym. „Netia osiągnęła w I półroczu 2013 r. solidne wyniki finansowe, co udowadnia odporność naszego modelu biznesowego na dużą konkurencję i znaczące obniżki cen, jakie mają miejsce na polskim rynku telekomunikacyjnym. Spadek liczby usług utrzymywał się z kolei w segmencie klientów indywidualnych, zwłaszcza wśród relatywnie nisko marżowych usług, oferowanych na bazie dostępu regulowanego” - powiedział Mirosław Godlewski, Prezes Zarządu Netia S.A.

Prezes Godlewski, zapytany o możliwe przejęcie GTS, zauważył, że na razie nie ma mowy o możliwości kupna polskiego segmentu GTS, choć on sam nie jest temu przeciwny. GTS Central Europe to czołowy w Europie Środkowo-Wschodniej dostawca zintegrowanych usług telekomunikacyjnych świadczonych w oparciu o własną infrastrukturę. Obsługuje niemal 38 tys. klientów, wśród których są korporacje, operatorzy telekomunikacyjni i instytucje publiczne. Niestety dla Netii na placu boju o GTS został jeszcze jeden mocny gracz, Deutsche Telecom, właściciel T-Mobile.

TV ma być kluczem

To co jeszcze 3 lata temu spędzało sen z powiek szefostwu Netii, czyli brak w pakiecie telewizji, teraz ma stać się sztandarowym produktem w portfolio. Baza klientów usług telewizyjnych przekroczyła próg 100 tys., wzrastając o 9,6 tys. usług w ciągu kwartału.
„Wliczając ostatnie akwizycje sieci kablowych w Warszawie i Krakowie, Netia obejmie wkrótce zasięgiem własnej sieci dostępowej 2,9 mln gospodarstw domowych. Jesteśmy przekonani, że coraz bardziej konkurencyjna oferta naszych usług telewizyjnych może wesprzeć średnioterminowo stopniowy wzrost penetracji wysoko marżowych usług pakietowych” - dodał Godlewski.

Liczba usług telewizyjnych na dzień 30 czerwca 2013 r. wyniosła 100 879, co stanowiło wzrost o 42 proc. w porównaniu do 71 274 usług TV na dzień 30 czerwca 2012 r. oraz o 11 proc. wobec 91 237 na dzień 31 marca 2013 r.Prezes Netii chce, aby liczba klientów (sprzedanych usług) telewizji rosła w tempie 10 tysięcy miesięcznie, tak aby pod koniec 2014 roku sięgnęła liczby 200 tysięcy.

Choć Netia oferuje telewizję cyfrową prawdziwym oczkiem w głowie jest tzw. streaming. Usługi TV na bazie technologii smooth streaming to nic innego jak nieco węższa, a co za tym idzie tańsza usługa TV. Dzięki dekoderowi Netia Player mamy do wyboru kanał ogólnodostępnej, naziemnej telewizji cyfrowej, jak i dodatkowe kanały telewizyjne oraz aplikacje telewizyjne w sieci : ipla, tvn player.

Modernizacja sieci jest najważniejsza

Spółka z uporem maniaka modernizuje własne sieci, w tym te, należące niegdyś do Aster, a odkupione od sieci UPC.  Aktualnie Netia posiada 19,1 proc rynku usług głosowych, w tym 46 proc. w oparciu o własne sieci. Jeśli chodzi o internet to jest to 12,9 proc. udziału w rynku, w tym 41 proc. abonentów na własnych sieciach.

Modernizacja jest ważna z powodu rozszerzania zasięgu szerokopasmowego internetu w istniejącej sieci NGA. Next Generation Access to sieć, gdzie możliwe jest świadczenie usług w oparciu o VDSL2, czyli nawet 50 Mb/s w stronę do klienta i 5 Mb/s od niego. Na dzień 30 czerwca 2013 r. sieć NGA Netii obejmowała zasięgiem 1 172 000 gospodarstw domowych.

Przyszłość Netii na rynku telekomunikacyjnym rysuje się w kolorowych barwach, o ile nadal będzie się rozwijać. W innym przypadku tak nieduży w porównaniu do hegemonów rynku operator może zostać wchłonięty przez któregoś z nich.